Silver vinner Guld i Pentawards

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-11-18
När årets Pentawardsgala nyligen gick av stapeln vann branding- och designbyrån Silver guld i ”Body, health and beauty”-kategorin med Mirelle, ett varumärke inom ICA. Tävlingen anordnas för 18:e gången och syftar till att lyfta fram bra förpackningsdesign och inspirera. – Att vinna guld i Pentawards med en lågprisserie som Mirelle är en fantastisk bekräftelse på att vi och ICA gjort ett riktigt bra jobb tillsammans, säger Sofia Frank Öberg, creative director på Silver.

Pentawards, världens största förpackningsdesignstävling, mottog i år 2 000 bidrag från 62 länder över hela världen och den internationella juryn nominerade över 700 bidrag. Ett av dem var byrån Silvers förpackningsdesign för ICAs hudvårdsmärke Mirelle. Varumärket ligger inom lågprissegmentet där designuttrycket, trots det låga priset, ska bidra till den största anledningen för köp – vilket följaktligen skulle speglas i förpackningens design. 

– För att förmedla en premiumkänsla ville vi skapa ett uttryck som kändes sofistikerat men ändå enkelt och som kunde tilltala en bred målgrupp. Därför valde vi att arbeta med få men väl utvalda element. Karaktärsfulla illustrationer på bokstaven M fick förmedla doft och ge liv till varje enskild tvål tillsammans med ett klassiskt emblem där vi lyfte känslan av kvalitet, säger säger Sofia Frank Öberg, creative director på Silver.

Dessa två element tillsammans med färgsättningen blev sen bärande för hela designen. Till övriga designelement användes ett mer neutralt typsnitt för informationstexter som kunde vara tydligt i liten grad men också komplettera illustrationerna på ett bra sätt.  

– Färgpaletten ville vi hålla i en sober färgskala som enkelt kunde passa in i en badrumsinteriör och förstärkte doften men på ett subtilt sätt. Illustrationerna speglar inte bara doften utan förstärker också själva produktnamnen, avslutar Sofia.  

Läs också: Superhjältar och hardcore med Marc UÅ

Arbetsgrupp:
Silver
Sofia Frank Öberg, creative director
Ida Stagles, account manager
Jacob Norstedt, brand director

ICA Sverige
Mikaela Kaplan, senior brand manager identity & design
Eva Karlsson, product manager private label, Nearfood
Lina Hamlin, kategorichef, Nearfood
Lina Pettersson, inköpschef, EMV

ICA EMV Designbyrå
Ulrika Klementsson, creative cirector
Hanna Holmberg, account manager
Stefan Elm, chef EMV Designbyrå

Alla bilder: ICA / Silver.