När Swish införde hälsningskort som man kunde lägga till i sin betalning blev det snabbt en succé. Sju år senare har korten blivit en modern version av frimärken, med runt 2,4 miljoner skickade kort varje månad. Men det var först 2017 som företaget introducerade tävlingen Årets kort, som ett svar på att användarna önskade fler hälsningskort att välja emellan.
Som tidigare år har ett konstråd utsetts i anslutning till tävlingen, men har nu en lite annan roll. Istället för att själva utse vinnarkorten är det i år svenska folket som röstar fram sina tre favoriter genom Swish hemsida.
Konstrådet har fortsatt i uppgift att kicka igång tävlingen med varsitt vykort som redan nu finns tillgängliga i appen (se var och ens nedan). Nytt för i år är att deras hälsningskort tryckts upp i posterformat i en begränsad upplaga. Affischerna går att köpa på sajten Postery och alla intäkter går till Musikhjälpen.
Läs också: Annas konst har swishats 1,7 miljoner gånger
Konstrådet 2025
Konstrådet för 2025 består av konstnären Hanna KL, digitala kreatören och TikTok-profilen Ivo Franz-Hagström, bildkonstnären Nike Adawi och TikTok-profilerna Oscar och Nisse.
– Det är jätteroligt att nu få köra i gång tävlingen för femte året i rad. Vi slog rekord i antalet inskickade bidrag i fjol, och i år ger vi dessutom tävlingen extra tyngd och meningsfullhet i och med samarbetet med Postery och Musikhjälpen. Konstrådets vykort är riktigt vassa så man får snabba sig för att klicka hem sin tavla och samtidigt göra en god gärning, säger Charlotta Lindblad, kommunikationschef på Swish.
Charlotta har tidigare tipsat våra läsaret om att ha användbarhet och läsbarhet i åtanke när man tar fram sitt kort, och att bidraget kan vara allt ifrån en målning till ett foto eller något skapat i ett redigeringsprogram.
För att delta skapar man ett kort i PNG-format på 1125×1125 px och skickar in senast 22 november – mer om villkor etc. här. Lycka till!