Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Photoshop släpps till Ipad

TEXT Camilla Buch

På Adobe Max i fjol berättade företaget att Photoshop skulle släppas till Ipad. Under årets konferens lanserades appen som nu finns i Appstore.

Annons

Precis som vi skrev förra året är Photoshop till Ipad byggt på samma bas som desktop-appen. Så du kommer kunna arbeta med samma projekt på båda enheter utan att behöva tänka på att komprimera eller exportera ditt arbete. Ipad-appen stödjer stora filer och mängder av lager – flera hundra. Och eftersom båda apparna har samma bas kommer alla redigeringsfunktioner funka på samma sätt oavsett vilken enhet du använder.

Men Adobe påpekar att detta bara är början för Photoshop på Ipad. Detta är den första versionen, som är fokuserad på kompositionering, grundläggande retuschering och maskering, vanliga uppgifter och arbetsflöden som Adobe menar är användbara för de flesta Photoshop-användare. I framtiden kommer fler funktioner att läggas till.

Trots att apparna ska funka på samma sätt över olika enheter har Adobe arbetat med att göra det bättre och lättare att arbeta med stylus och touch screen på Ipad.

I appen kommer den vanliga verktygslistan ligga på vänster sida och lager på höger. Detta för att maximera arbetsytan och för att underlätta arbetet med touch. Dokumenten kommer att sparas i Adobes nya Document Cloud, som också lanserades under Max. Det nya molnet ska göra det enklare och snabbare att jobba på olika enheter med samma dokument och projekt. Det är samma system som har använts för Adobe Xd.

Photoshop kommer att släppas till följande enheter:

• iPad Pro
• iPad Pro 12.9-inch (och generation 2)
• iPad Pro 10.5-inch
• iPad Pro 9.7-inch
• iPad (generation 6)
• iPad mini 4

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop