Snask färgdippar Hamster

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-03-09

 | 

PUBLICERAD 

2023-03-08
Snask fick i uppdrag att andas liv i det lekfulla typsnittet Hamster, vilket de gjorde genom att omvandla de digitala strukturerna till fysisk form. 14 dygn, 28 händer och en obscen mängd färgdunkar senare stod bokstavskollektionen klar – för att sedan åter transformeras till digital form genom foto och video.
Bild: Snask.

Hamster är ett bold, rounded typsnitt med flera specifika karaktärsdrag. Det som dock framför allt utmärker typsnittet är att det är en så kallad colour-font, det vill säga ett digitalt, variabelt typsnitt i färg.

– I detta fallet till och med två färger per bokstav. Det är en relativt ny teknologi som kommer mer och mer, berättar Minna Sakaria, design director på Snask.

– Joe Stitzlein som har ritat typsnittet var inspirerad av hamsterns tjocka kinder och tvåfärgade pälsar när han ritade typsnittet, därav namnet. Jag tycker det passar bra för det är ett ganska gulligt typsnitt som lämpar sig bra för branding med personlighet.

Bild: Snask.

Form- och färgstark kommunikation
Bokstavsformerna är konstruerade efter de delvis färgade plaströren som hamstrar glatt brukar springa runt i. Utöver uppsättningen av bokstäver, siffror och symboler har även 19 ornament tagits fram tillsammans med 5 hamsterikoner, ritade av illustratören Laurie Schmitt.

När Snask fick förfrågan att skapa kampanjen av det Berlin-baserade foundryt Fontwerk kände de direkt att uppdraget skulle passa dem som handen i handsken. 

– Vi såg omedelbart potentialen att göra form- och färgstark kommunikation. Typsnittet i sig självt inbjuder till djärvhet, färg och lekfullhet vilket för oss på Snask är drömscenariot i en kreativ process.

Bild: Snask. Skiss av Joe Stitzlein.

”Ett sätt att behålla kärleken till hantverket design”
Snask beskriver caset som det mest nördiga designprojekt de gjort. Minna förklarar att det kommer av hur de jobbat fysiskt och analogt i den kreativa processen, vilket även bakåt i tiden har varit ett arbetssätt de föredrar.   

– Det är ett sätt att behålla kärleken till hantverket design. I det här fallet lämpade det sig extra bra att jobba med händerna även av kommunikativa skäl, då det påminner oss om att typografi historiskt sett har varit ett fysiskt arbete, säger hon.

Men att jobba på det sättet är något få byråer gör nu för tiden då det oftast blir mer kostsamt än att bara arbeta digitalt. Hamster sysselsatte 14 personer som jobbade skift under två veckor när 86 bokstäver skulle skäras ut och målas. Att färdigställa projektet fick med andra ord ta långt mer tid och plats än vad som egentligen rymdes i budgeten. 

En fullt fokuserad Minna Sakari på Snask. Bild: Snask.

– Ett sånt nörderi passar inte in i en samtida, kommersiell process där timmar ska rapporteras och faktureras – vilket är precis varför det är så viktigt att ibland hänge sig åt just det! Det fanns en påtaglig iver, en arbetsglädje och samarbetsvilja i verkstan som är svår att få till med var och en bakom en skärm.

Kulörer av Leslie Stitzlein
I videon som Snask har gjort kan man se bokstäver som åker på ett rullband i ett rosa-kaklat rum för att sedan doppas i färg.

Typsnittets kulörer är framtagna av färgexperten Leslie Stitzlein och kommer i 10 varianter med utstickande färgkombos som orange/turkost och gul/rosa. Användaren kan även själv välja färgscheman. De något ovanliga färgkombinationerna var utmanande att jobba med för byrån, samtidigt som Minna menar att det var välkommet med redan satta färger att förhålla sig till som kreativ begränsning.

Snask skapar omslag till Washington Post. Bild: Snask.

Humor, hantverk och typografi
Det är inte första gången byrån tar sig an lekfulla case som kombinerar hantverk och typografi med humor. När de under 2015 fick i uppdrag att göra omslaget för Washington Post konstruerade de ett 1.5 x 0,9 meter stort typografiskt konstverk. Varje bokstav skapades i olika stilar och material, med exempelvis ett I i neon och ett F helt gjort i papper.

Läs också: De rosa rebellerna firar 15 år – och resan dit

När de tog fram identiteten för Malmöfestivalen 2013 gjordes även det för hand, helt gjort i papp. Året därpå fortsatte samarbetet med festivalen – men uppskruvat till max – då de fyllde en hel gata med gigantisk, analog typografi som förbipasserande kunde både sitta och klättra på.

Under Malmöfestivalen 2014 förvandlar Snask en gata till gigantisk, färgglad typografi. Bild: Snask.

Fontwerk
Minna beskriver processen gentemot Fontwerk som ganska standard, med ett par–tre avstämningar med storyboards, skisser och referenser som de efter godkännande arbetat vidare på. Det som däremot stack ut från standard var hur mycket kreativ frihet de fick av beställaren, Ivo Gabrowitsch, på Fontwerk.

– Under varje möte har vi dessutom överväldigats av positiva reaktioner, uppmuntran och tacksamhet, det gjorde det fantastiskt roligt att pusha vidare och ökade incitamentet att sätta varje detalj till perfektion! Säger Minna, och avslutar med att även lyfta resten av teamet: 

– Vi har haft väldigt bra och lustfyllda samarbeten även med våra partners på Golden Retreiver och Darwood, som gjort ett otroligt fint jobb med foto och film respektive ljudläggning. Alla verkar ha haft kul under processen och det tror jag märks i resultatet!

Snask tar fram identitet för Malmöfestivalen 2013 – helt i papp! Bild: Snask.

Koncept & art direction: Snask
Foto & DOP: Golden Retriever
Ljud & musik: Darwood
Uppdragsgivare : Fontwerk
Typsnittsdesigner: Joe Stitzlein
Typsnitt: HAMSTER (finns att ladda ner här)