Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tillgänglig konst i Gallerian

TEXT Camilla Buch

Det är tredje året som Gallerian i Stockholm lanserar ett eget julpapper. I år är det Helene Billgren som står för motivet, med temat att tillgängliggöra konsten för alla.

Annons

gallerian_plakat

Den 10 december lanserades pappret och i år finns det även på rulle. Enligt gallerian ville Helene Billgren poängtera att konst kan pryda klappar likväl som en vägg, och frågade sig vad som skulle hända om den var gratis, kom på rulle och var tillgänglig för alla i en galleria fylld med myllrande julhandel.

– Jag vill göra ett julpapper som kan inspirera till eget skapande. När man slår in sina paket i pappret blir då alla olika beroende på vilket utsnitt i pappret man använder. Man väljer alltså själv hur man vill att paketet ska se ut. Pappret är en bild som jag vänt på och gjort mer abstrakt. Jag ville skapa ett papper som man vill spara och kanske ha till både det ena och det andra, säger Helene Billgren.

– Vi älskar Helenes idé om att Gallerians besökare kan vara med och skapa egna konstverk genom sina julklappar beroende på vilken del av pappret de använder. Samtidigt ville vi släppa konsten fri och göra den tillgänglig för många fler. Något som blir möjligt både genom paketinslagningen och arken som säljs i Gallerian, säger Åsa Bergendorf, marknadsansvarig i Gallerian.

Tidigare år har Lovisa Burfitt och Bea Szenfeld stått för Gallerians julpapper.

gallerian_paket-2

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop