Vardagsklassiker presenterar färgglada serien Art Collection 2019

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2019-02-01

Nu introducerar det ledande varumärket för diskdukar en ny design i sin serie Wettex® Art Collection inför 2019. Den klassiska Wettex-duken med samma egenskaper och kvalitet som vi är vana vid, men en färgglad och konstnärlig design som särskiljer sig från vanliga, enfärgade dukar i handeln. De nya diskdukarna är designade i samarbete med den svenska konstnären Josephine Skapare, med inspiration av nordiska motiv och samspelet mellan människan och naturen. Finns i butik från februari månad. Med de nya motiven vill varumärket tillföra en kreativ, stilren och lekfull nordisk känsla:

– Med våra nya designs i Wettex® Art Collection vill vi tillföra ett stänk färg till det dagliga hushållsarbetet med inspiration från lekfulla barndomsminnen när vi njöt av naturens skönhet och att leka utomhus, säger Linda Håkansson, Product Manager på enberg Home and Cleaning Solutions, företaget bakom varumärket Wettex®.

De nya motiven understryker också vår strävan att minska miljöpåverkan.

– Många av de som använder våra dukar är inte medvetna om att Wettex är en 100 % naturlig produkt och bryts ned på komposten på åtta veckor. Med de nya motiven i Wettex® Art Collection vill vi påminna om detta och visa att vi är stolta över vårt bidrag till hållbar städning.

Den nya serien har designats i samarbete med den svenska konstnären Josephine Skapare som minns den välbekanta Wettex-duken från tidig ålder. Tvåbarnsmamman är baserad i Stockholm och har fina barndomsminnen av märket:

– Jag kommer ihåg att jag hjälpte min mamma i köket, och det fanns alltid en Wettex® till hands när man behövde den, säger Josephine, vars efternamn passande nog stämmer överens med den kreatör hon är.

– Jag kommer också ihåg att jag hade en vän vars mamma torkade våra ansikten med Wettex-dukar efter middagen. Inte riktigt lika behagliga minnen eftersom dukarna inte alltid var rena, men det är lustigt att de minnena fastnade.

Den nya serien ”Green Living” visar på samspelet mellan människan i stadsmiljö och naturen med en lekfull twist.

– Motiven symboliserar mina minnen från en bekymmersfri tid. Att designa för det här varumärket är en riktig barndomsdröm, avslutar Josephine.

Konsumenterna kommer att kunna se hennes signatur på de nya dukarna under 2019.