Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

 

Typografi
42501

Calder-inspirerat typsnitt

TEXT Camilla Buch

Ståltråd och blödande tryck var två av inspirationskällorna när typsnittsformgivarna Noel Pretorius och María Ramos skapade typsnittet Kinetic.

Noel Pretorius och María Ramos träffades när de pluggade typsnittsdesign på Reading University tillsammans. Efter examen flyttade de båda tillbaka dit de bodde förut, Noel till Sverige och María till Spanien, men de höll kontakten och började prata om att göra ett typsnittsprojekt tillsammans.

– Vi ville skapa ett typsnitt som passar nutida design, och sans-seriffer är väldigt populära, särskilt när digitalt tar allt mer fokus i grafisk design. Tillsammans började vi definiera ett koncept och skissa på bokstäver, säger Noel Pretorius, och fortsätter:

– Gemena a är en bokstav som är extra viktig att få rätt, i och med att den används så mycket. Man kan säga att den innehåller typsnittets DNA. Vi testade flera möjliga vägar och totalt tog det oss fyra månader att hitta en unik form som gav den rätta känslan.

Enligt Noel är formerna för Kinetic, som typsnittet heter, geometriska i grunden men bokstävernas proportioner har en lekfullhet. Linjernas slut är något böjda, vilket inspirerades av hur text blöder ut i tryck och ger tecknen en mjukare känsla som är lättare att läsa på skärm.

Typsnittet inspirerades av Alexander Calders konst. Ståltråden som hans mobiler hänger i har till exempel legat till grund för den kursiva bokstavsformen. Där det varit möjligt har de kursiva tecknen ritats med ett enda drag, som om de vore gjorda av böjd ståltråd.

Noel och Maria diskuterar också hur svårt det kan vara att föra över någonting handritat till skärmen och behålla samma känsla. Att det tar kräver mycket testning och att vad de tyckte vara rätt för två månader sedan kanske inte känns rätt i dag.

Hur visste ni att ni var klara då?

– När det känns rätt är det klart. När du ser bokstavsformerna tillsammans, när typsnittet funkar får du rätt känsla, säger Noel, och María flikar in:

– Och när det är ”good enough”. Perfektion på det sättet finns inte, ett verk kan vara perfekt för dig men inte för mig. När du dessutom uppnått vad du ville med designen – då är den klar.

I samband med att de släppte typsnittet skapade duon dessutom en app där du kan gå in och testa typsnittet innan du köper det.

– Vi lanserar det här typsnittet själva, vi ingår inte i ett foundry, så vi försökte hitta nytt och annorlunda sätt att nå ut med det. Det ska också fungera för att låta formgivaren se hur det funkar, hur det ser ut på små skärmar, så att de blir inspirerade till att köpa det för sina egna projekt, säger Noel.

Var ser ni helst att typsnittet används?

– Jag hade älskat att se det användas på ett galleri eller för ett konstprojekt på ett museum, men också för mode- och kulturmagasin, säger María.

– Det är ett typsnitt skapat för textmassa, men light- och bold-varianterna funkar väldigt bra i större format. Det finns mycket personlighet i formerna, avslutar Noel.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera