Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Grönt kort för Gais

TEXT Camilla Buch

Tillsammans med copywritern Ulrika Good har Martin Hummel-Gradén tagit fram ett nytt manér för fortbollsklubben Gais medlems- och årskort. Manéret kommer att gå igen i klubbens marknadsföring under 2016 och under året kommer Gais dessutom att få en uppdaterad grafisk profil.

Annons

partnerkort

– Detta är andra året som jag gör Gais marknadsföring och deras grafiska enheter. Men gaisare har jag varit sedan barnsben, säger Martin Hummel-Gradén.

Vad ville klubben ha – i korten och i den kommande grafiska profilen?
– Vad det gäller korten så ville man från Gais sida tydliggöra att korten gick till olika sektioner på arenan. Profilen är ett pågående arbete där det viktiga är att få fram den nya känslan som finns i klubben. Utöver det är det viktigt att göra en praktiskt användbar profil som innebär att Gais själva kan göra ut enheter, trots begränsade resurser. Just nu byggs ett bibliotek som består av illustrationer och grafiska element.

Hur tänkte du kring manér och färgval?
– Tanken är att det ska vara lekfullt, modernt och lättsamt. Det ska spegla den glädje som finns i klubben i dag samtidigt som det ska vara lätt att jobba med i alla kanaler. Illustrationerna ska kunna användas genom hela profilen och även dyka upp i marknadsföringen. Grönt kommer dock alltid vara huvudfärg för Gais, och de tre bärande grundfärgerna kommer från Gais originalemblem. Utöver det har jag lagt till några ytterligare nyanser där illustrationerna kräver det.

Var kommer inspirationen för illustrationerna från?
– Den kommer nog från olika håll. Har inte haft någon direkt inspiration för just detta jobbet, men har alltid sneglat på Saul Bass och Milton Glaser. Sedan är även min vän Jonas Frank en ständig inspirationskälla.

medlem

sec_familj

staplatser

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera