Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
42160

”Typsnittsdesign är inte samma sak som typografi”

TEXT Camilla Buch

Carolina Laudon är typsnittsdesigner och designpedagog. Hon har undervisat och föreläst om typsnitt och typsnittsformgivning på en mängd lärosäten och tagit fram flera välanvända typsnitt som många av oss känner igen. Hon ska dessutom ta plats på scenen under CAP&Design Live Typografi – så vi pratade med henne om vad, och varför.

Annons
carolina_2016
Carolina Laudon.

Vad ska du prata om på CAP&Design Live Typografi?
– Jag ska prata om typsnittsdesign. Som ju inte alls är samma sak som typografi, det är stor skillnad. Typsnitt kan användas i alla möjliga olika sammanhang – jag, som typsnittsdesigner, kan inte styra över hur det används eller vad slutresultatet blir. Så jag tänker prata om typsnitt, om varför jag gör det jag gör. Jag kommer visa några exempel på vad jag arbetar med, och prata om nyheter inom typsnittsvärlden – till exempel OpenType Font Variations, våra nya distributionskanaler och den förflyttning som syns i resten av världen från ett mansdominerat yrke till ett mer jämställt yrke – men som vi tyvärr inte ser lika mycket av i Sverige.

Varför är det viktigt att veta skillnaden?
– I dag finns det en tendens att en ska vara expert på alla områden. Det har skett en tvär-disciplinär förändring inom området visuell kommunikation. Det finns flera faktorer bakom utsmetningen av vårt område; tvärdisciplinära utbildningar, digitalifiering, globalisering, ekonomin, tillgängligheten etc. Allt är inte av ondo, vi har bara tappat lite kontrollen över vilka vi är och våra begränsningar. Det tycks finns något behov av att en ska kunna bemästra allt, och jag tror att det i det här fallet gör att många klumpar ihop typografer och typsnittsformgivare. Det är gott att förstå skillnaden i arbetsprocesserna – det är helt annorlunda att jobba med typografi än att ta fram ett typsnitt. Det gäller olika tidsspann och olika möjligheter.

Vad tycker du att publiken ska ta med sig från dagen?
– Jag tycker att det skulle vara roligt om folk såg på typsnitt som någonting de kan använda mer för att uttrycka texter. Att de kände frihet och trygghet, och var bekväma nog med typsnitten för att vilja prova nytt. Att våga uttrycka sig själva och inte bara använda de befintliga typsnitten som finns i standardformen. Det finns gott om plats för unika visuella röster och identiteter. Jag hoppas att de känner att vi har en spännande framtid med typsnitt.

Hur du några tips på sidor om senaste typsnittstekniken?

Brown, Tim. Variable fonts, a new kind of font for flexible design.
Hudson, John. Introducing Open Type Variable Fonts
Rickner, Tom. (MT) Part 1: From True Type GX to Variable Fonts

Och…

Adobe Type Kit
CSS Fonts Module Level 4
Linotype
Responsive Web Designs podcast
Unicode Consortium 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera