Varje år tar Fjord, som är en del av Accenture Interactive, fram en trendrapport som tittar närmare på de viktigaste digitala trenderna det kommande året, och nu har de släppt rapporten för 2016. Något de ser mycket av är en vilja att använda design som ett verktyg för social förändring.
– Det är spännande att det pratas så mycket på marknaden om design thinking. Våra kunder försöker nu gå vidare mot design doing, och det är en tuff omställning. Det kräver att organisationer snabbt kan ställa om, anpassa sig till tekniska förändringar och utveckla arbetet med design, säger Daniel Freeman, Sverigechef på Fjord.
En annan trend som Fjord ser är att tekniken interagerar. Uppkopplade enheter som kan både lyssna och svara, som lär sig att förstå användaren och kan ge feedback, vare sig det gäller röststyrning eller att tolka data från sensorer. Så kallade living services, föränderliga applikationer som som i realtid svarar mot användarnas krav och deras omgivning är något de ser genomgående i trenderna för det kommande året.
De menar också att appar kommer att försvinna: ”Appar som bara finns på ett ställe och som används till en sak försvinner. Nu distribueras de istället över en mängd plattformar och tredjepartstjänster.” skriver Fjord.
Dessutom kommer företag att satsa mer på design som mervärde för både kunder och medarbetare. Fjord menar att genom att sätta användaren i centrum så kan företag använda design som ett verktyg för problemlösning.
– I takt med att allt mer digitaliseras förändras vår relation till de digitala tjänsterna och samtidigt blir den fysiska världen allt mer uppkopplad. Företagen behöver förstå dessa nya arenor och hitta nya möjligheter i förändringarna. Vår trendrapport syftar till att informera och inspirera men framförallt att bidra med konkreta insikter om hur digital design bidrar till att forma världen omkring oss, säger Mattias Boman, Accenture Interactive.