
RFSL Ungdom är en rättighetsbaserad medlemsrörelse för unga hbtqia-personers självbestämmanderätt. Organisationen började som en avdelning inom RFSL men blev i början av 2000-talet ett eget, självgående ungdomsförbund. Sedan dess har deras logga bestått av en variant av huvudorganisationens.
– I och med att de är självständiga, jobbar med ungdomar i fokus och att de kommunicerar till stor del i sociala medier ville de ha en egen identitet som representerar målgruppen. Något som kunde leva ut digitalt utan begränsningar, säger Lina Forsgren, som blev headhuntad av RFSL Ungdom för just detta projekt.
Lina vann nyligen pris i Kolla! för sitt arbete ”Repertoar in a box” – en repertoar helt i papp på uppdrag av Riksteatern. Hon beskriver sitt arbetssätt som utforskande med en strävan att skapa progressiv och hållbar design som utmanar normer och vidgar perspektiv.
På grund av att RFSL Ungdom numer är ett eget förbund hade Lina fria tyglar gällande det visuella, då formen inte behövde ha relaterade designelement till RFSL:s vuxna avdelning. Länken som däremot skulle finnas kvar var de klassiska pridefärgerna och prideflaggan – men i ett helt nytt utförande denna gång. För att representera alla ungdomar vars rättigheter RFSL jobbar för fick fler färger och symboler utrymme.
– En klassisk statisk logga som format skapar begränsningar, och i det här sammanhanget där det handlar om att vara inkluderande och att representera bredden av lgbtqi+ communityt såg jag att det fanns ett syfte med att ta fram en huvudsymbol som kan skifta i form och färg. Den kan representera alla och samtidigt landa i en tydlig symbol, säger hon.
Läs också: Glass och Systembolaget med Jonas Frank.
Syftet med den levande huvudsymbolen är även att den ska kunna transformeras efter sammanhanget då RFSL Ungdom har flera subgrupper. Genom att varje avdelning får en helt egen färguppsättning av den övergripande logotypen ger den nya kommunikationen en större tydlighet kopplat till ämne. Samtidigt finns det även en abstrakt version som kan användas i merch, rörligt och sociala kanaler.
– De hade redan tagit fram en grafisk profil för sociala medier sedan innan som hade börjat användas. Vi lyfte in delar av den i den övergripande identiteten, däribland rubriktypsnittet (som också ”ungdom” i loggan är satt i). Jag tog fram tydligare riktlinjer och typsnitt för övriga textnivåer, avslutar Lina.
Alla bilder: Lina Forsgren / RFSL.