Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29733

24 nya företag från Berghs

TEXT Camilla Buch

Som en del av utbildningen på Berghs utbildningar Digital strateg och Digital kreatör har studenterna fått lansera egna företag tre veckor in på terminen.

Annons

Studenterna har själva tagit fram affärsidéerna och bland företagen syns bland annat fotokonst, armband, säkerhetsprodukter och japanska rakknivar.

– När produktutveckling och kommunikation rör sig allt närmre varandra måste vi hitta nya sätt att lära ut på. Det här är ett steg i den riktningen, där studenterna får ta ansvar för för hela affären och kan då förstå alla delar av den, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Digital strateg och Digital kreatör.

En av studenterna är Michelle Landén, som säljer konstverk skapade av tidningsomslag från 1940-talet.

– Det har minst sagt varit intensivt. Att på tre veckor gå från idé till lansering, med allt från varumärkesarbete till kodning. Men det är otroligt inspirerande att se alla delar av processen, säger Michelle.

Studenterna kommer fortsätta att jobba med företagen under utbildningen, parallellt med ordinarie undervisning.

– Det finns alltid en risk att vi kommunikatörer skapar powerpoint-lösningar som inte har någon verklig effekt när de väl möter konsumenterna. Det här är ett sätt att pressa studenterna att skapa verkligt värde. Samtidigt ger företagande ett jävlar anamma som de kommer ha nytta av i branschen, säger Tobias Lundqvist.

Tobias Lundqvist, programansvarig för Digital strateg och Digital kreatör på Berghs
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop