Studenterna har själva tagit fram affärsidéerna och bland företagen syns bland annat fotokonst, armband, säkerhetsprodukter och japanska rakknivar.
– När produktutveckling och kommunikation rör sig allt närmre varandra måste vi hitta nya sätt att lära ut på. Det här är ett steg i den riktningen, där studenterna får ta ansvar för för hela affären och kan då förstå alla delar av den, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Digital strateg och Digital kreatör.
En av studenterna är Michelle Landén, som säljer konstverk skapade av tidningsomslag från 1940-talet.
– Det har minst sagt varit intensivt. Att på tre veckor gå från idé till lansering, med allt från varumärkesarbete till kodning. Men det är otroligt inspirerande att se alla delar av processen, säger Michelle.
Studenterna kommer fortsätta att jobba med företagen under utbildningen, parallellt med ordinarie undervisning.
– Det finns alltid en risk att vi kommunikatörer skapar powerpoint-lösningar som inte har någon verklig effekt när de väl möter konsumenterna. Det här är ett sätt att pressa studenterna att skapa verkligt värde. Samtidigt ger företagande ett jävlar anamma som de kommer ha nytta av i branschen, säger Tobias Lundqvist.