Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Ungas frågor om sexualitet och sociala medier ökar

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-01-18 | PUBLICERAD 2019-01-18
Annons

Sedan årsskiftet märker UMO.se ett lavinartat ökat intresse från unga som undrar om man får, bör, eller måste skicka nakenbilder via sociala medier. Många unga går också in på UMO.se och ger råd till andra unga.

Johan Nilsson, sjuksköterska och sexualupplysare vid UMO.se säger:

– Sexualiteten är något lustfyllt som innebär nyfikenhet och utforskande, och med ny teknik så tar det sig nya uttryck. Men det finns också nackdelar. Dels att en bild som skickas sen kan spridas eller visas för andra på sätt som det inte var tänkt. Det är bra att unga kan gå in på UMO.se och läsa både vad andra har varit med om och vilka råd som vuxenvärlden har.

Ingen annan har rätt att hota eller tvinga någon att skicka bilder som hen inte vill. Det är brottsligt och bör polisanmälas. Det finns alltid hjälp att få i såna situationer. Ett första steg är att prata med en vuxen som man har förtroende för.

På UMO.se finns råd, artiklar och bildspel samt frågor från unga med svar från både vuxna och andra unga. Nu har antalet besök till sidan om att skicka nakenbilder har sedan början av året ökat med ca 3 200 unika besök.

Artikel: Illa behandlad på nätet – det här kan du göra

Fråga varandra: Ska jag skicka nudes till honom

Fråga varandra: Ångrar att jag skickade nudes på snap!

UMO.se är en webbplats för unga mellan 13 och 25 år om hälsa, sex och relationer. UMO.se lanserades 2008 och har idag närmare 700 000 besök i månaden. På UMO.se kan unga få svar på sina frågor om tobak, alkohol, sex, kroppen, hur man skyddar sig mot könssjukdomar, hur man kan få stöd i den psykiska hälsan och mycket mer. UMO.se är en trygg plats där unga får pålitliga svar. Allt innehåll på sajten är faktagranskat och kvalitetssäkrat i flera led och sajten är fri från reklam. UMO.se drivs av Inera på uppdrag av alla Sveriges landsting
och regioner.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop