Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Adobe återupplivar Bauhaus-typsnitt

TEXT Camilla Buch

Fem typsnitt som försvann efter att nazisterna stängde konstskolan Bauhaus Dessau 1932 återupplivas nu i digitalt format av Adobe.

Annons

Samarbetet med Bauhaus Dessau är en del av Adobes Hidden treasures of creativity-initiativ, som handlar om att återuppliva den kreativa historien och föra den vidare till nästa generation. Tidigare har Adobe till exempel digitaliserat sju av Edvard Munchs 100 år gamla penslar för att kunna användas i Photoshop.

Adobe skriver att skisser och fragment av bokstäver från kreatörer som Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt och Reinhold Rossig har legat till grund för digitaliseringsprojektet, som involverat både internationella typografer och designstudenter under ledning av typsnittsdesignern Erik Spiekermann. Resultatet är fullt funktionella, digitala typsnitt, två som redan är lanserade och tre som kommer nästa månad.

– Typsnitt har stor påverkan på hur vi kommunicerar och de spelar samtidigt en stor roll i konst och kultur. Det skrivna ordet har en väldig styrka som bärs upp av typsnitten. Det vill vi gärna sätta fokus på. Vi hoppas att vi ännu en gång kan inspirera till en ny era av kreativitet genom att föra vidare dessa glömda skatter in i den moderna världen, säger Simon Morris, som är senior director för campaign marketing på Adobe.

I samband med lanseringarna håller Adobe också en tävling där kreatörer uppmanas till att använda sig av de nya typsnitten för att ta sig an fem olika utmaningar. Vinnaren får en all-inclusive-resa till Dessau i Tyskland för ett besök i Bauhaus-arkiven.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop