Adobe återupplivar Bauhaus-typsnitt

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-06-13
Fem typsnitt som försvann efter att nazisterna stängde konstskolan Bauhaus Dessau 1932 återupplivas nu i digitalt format av Adobe.

Samarbetet med Bauhaus Dessau är en del av Adobes Hidden treasures of creativity-initiativ, som handlar om att återuppliva den kreativa historien och föra den vidare till nästa generation. Tidigare har Adobe till exempel digitaliserat sju av Edvard Munchs 100 år gamla penslar för att kunna användas i Photoshop.

Adobe skriver att skisser och fragment av bokstäver från kreatörer som Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt och Reinhold Rossig har legat till grund för digitaliseringsprojektet, som involverat både internationella typografer och designstudenter under ledning av typsnittsdesignern Erik Spiekermann. Resultatet är fullt funktionella, digitala typsnitt, två som redan är lanserade och tre som kommer nästa månad.

– Typsnitt har stor påverkan på hur vi kommunicerar och de spelar samtidigt en stor roll i konst och kultur. Det skrivna ordet har en väldig styrka som bärs upp av typsnitten. Det vill vi gärna sätta fokus på. Vi hoppas att vi ännu en gång kan inspirera till en ny era av kreativitet genom att föra vidare dessa glömda skatter in i den moderna världen, säger Simon Morris, som är senior director för campaign marketing på Adobe.

I samband med lanseringarna håller Adobe också en tävling där kreatörer uppmanas till att använda sig av de nya typsnitten för att ta sig an fem olika utmaningar. Vinnaren får en all-inclusive-resa till Dessau i Tyskland för ett besök i Bauhaus-arkiven.