Efter Creative Cloud och Marketing Cloud är det nu dags för Adobe att släppa sin tredje molntjänst. Acrobat DC är kärnan i nya Document Cloud, och Adobes målsättning är att digitalisera hanteringen av dokument.
– Det har pratats om det pappersfria samhället i många år, men faktum är att när andra branscher som film-, TV- och musikbranschen för länge sen flyttat över till digitala plattformar så är det många företag som fortfarande är fast vid det analoga pappret. Vi vill gärna sätta fart på utvecklingen med vår nya teknik och säkerställa att arbetet med affärskritiska dokument såsom kontrakt och handlingar blir digitalt och lättillgängligt för alla, säger Jenny Höglund, nordisk marknadschef för Document Cloud på Adobe, i ett pressmeddelande.
Med Document Cloud ska användaren bland annat kunna skanna dokument med sin smartphone; skapa, revidera, godkänna, signera och följa dokument via dator och mobila enheter; samt använda företagsklassad e-signering.
Adobe har också tillsammans med IDC gjort en studie i spretiga dokumentprocesser, eller vad de kallar ”document disconnect”, och enligt studien har dessa processer en negativ inverkan på alla delar av verksamheten.
– Alla typer av organisationer lider av spretig dokumenthantering, eller vad vi kallar, ”document disconnect”. Det påverkar företag av alla storlekar i alla branscher över hela världen. Detta resulterar i långa förseningar och fel i hela affärskritiska funktioner såsom köpeavtal och fakturering, inköp, rekrytering och anställningsavtal. Det är ett allvarligt hinder för företag som, enligt vår undersökning, påverkar intäkterna, affärsavtal, kostnader, produktivitet och kundupplevelse negativt. Med Document Cloud kan användaren strömlinjeforma dokumenthanteringen på ett helt nytt sätt, säger Jenny Höglund.