Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annonsrådet lanserar jämställdhetspanel

TEXT Mårten Huzell
ÄNDRAD 2018-03-14 | PUBLICERAD 2018-03-14

Jämställdhetspanelen är en tjänst tänkt att hjälpa byråer säkerställa att kampanjer är inkluderande och jämställda.

Annons
Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet, och Tobias Franzén, vd på The Amazing Society. Foto: Matilda Hansson
magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Facebook-gruppen Annonsrådet lanserar nu, i samarbete med byrån The amazing society, en jämställdhetspanel dit byråer kan vända sig för att få sina koncept och kampanjer bedömda ur ett jämställdhetsperspektiv. Panelen består av branschpersoner valda ur ett kulturellt och etniskt mångfaldsperspektiv som bedömer insänt material efter en checklista som tagits fram för att pröva om materialet är jämställt och inkluderande.

– Den som från början efterfrågade en sådan här lösning var social first-byrån The amazing society. Idén kom från dem och de är måna om att resten av branschen också ska få möjligheten att använda lösningen vilket vi ser som något enormt positivt, berättar Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet.

– Vi har arbetat länge med att etablera en hög nivå av medvetenhet internt samt en kultur där vi diskuterar frågor kring jämställdhet och mångfald. Det gör att vi kan erbjuda en kompetens att skapa syftesdrivna insatser i tillägg till vår marknadsföringskompetens. Ett led i detta har hela tiden varit att emellanåt ta hjälp utifrån i och med att även de mest engagerade kan bli hemmablinda. I Annonsrådet har vi hittat en perfekt partner att kunna validera idéer, koncept och uttag, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, säger Tobias Franzén, vd på The amazing society.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop