Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fotografi
41808

Anton Corbijn på Fotografiska

TEXT Sara Wilk

Just nu visas en utställning med fotografen Anton Corbijns porträtt av kända musiker. 1-2-3-4 innehåller över 400 objekt, som alla är utvalda för sin tidlöshet.

Annons
Till vänster: The Rolling Stones, Toronto, 1994. höger: U2, utanför Stockholm, 1982. Foto och copyright: Anton Corbijn
Till vänster: The Rolling Stones, Toronto, 1994. Till höger: U2, utanför Stockholm, 1982. Foto och copyright: Anton Corbijn

Utställningen 1-2-3-4 hyllar Anton Corbijns arbete inom musikindustrin, från 1970-talet fram till i dag. Bland annat visas hans personliga porträtt av The Rolling Stones, Courtney Love, Nirvana, Johnny Cash, Metallica och Kate Bush.

– Det här är en hyllning till en värld, av både musiker och fotografi, som inte längre finns. Allt presenteras i katalogen 1-2-3-4 som hör ihop med den här utställningen med samma namn. Jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att arbeta på det här intuitiva och personliga sättet; ibland utifrån en idé – men ofta inte – när jag gjorde jobb för magasin. Jag fokuserade inte på vad som kunde sälja. I dag klandrar jag magasinen för att de ber fotografer att ta säkra och opersonliga bilder. Och eftersom konkurrensen är massiv så tar fotografer det säkra för det osäkra, så att de kan sälja över hela världen.

Utställningen innehåller material från Corbijns enorma arkiv, och är öppen fram till den 4 december.

”För många av oss är Anton Corbijns roll i musikindustrin lika viktig som musikerna framför kameran. Han kom dem närmare än någon annan”, skriver Fotografiska.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop