Den nya butiken i Mall of Scandinavia blir den tredje Apple Store som öppnar i Sverige. Inför premiären den 20:e september skulle det illustreras en ny version av Apples logotyp med fokus på att spegla Stockholm på olika sätt.
– Utmaningen var att skapa en design som fungerade både i stort och smått, samtidigt som den fångade Stockholms unika karaktär, säger Henrietta.
Ett krav från Apples sida var att pitchen skulle tas fram med hjälp av deras produkter iPad pro och Apple pencil pro. För Henrietta blev det den första bekantskapen med verktygen.
– Jag har tidigare alltid arbetat med Wacoms ritplattor och penna, så att använda iPad pro och Apple pencil pro var nytt för mig. Nu är jag helt fast! Det känns otroligt smidigt och naturligt att arbeta med dessa verktyg.
Bland de fem förslag hon tog fram i pitchen var det konceptet med en ek (inspirerat av Stockholms smeknamn ”Eken”) som gick hem hos Apple. Den klassiska äppelformen har fått en annorlunda och lekfull kontur med en ek som breder ut sig över en böljande kulle. Trädet är inramat av ekblad med bladnerver i regnbågens alla färger och ger illustrationen en smått psykedelisk touch.
– Jag arbetar med en bred variation av uppdrag, från redaktionella illustrationer i branschtidningar och animerade utbildningsserier för UR, till medicinska illustrationer för Uppsala sjukhus. Det här var dock mitt första riktigt stora internationella uppdrag, och dessutom för en så ikonisk och välkänd symbol som Apples logotyp. Det var en utmaning att förvalta något så etablerat.
För den som vill ha Henriettas Apple-illustration som bakgrundsbild finns den att ladda ned här!
Läs också: Svenska stjärnskotten om vinsten i D&AD New Blood
Alla bilder: Apple Inc.