Nyligen gjorde jag ett experiment på Essen. Vi fick en förfrågan att designa en bok. Jag mejlade kund följande process:
1. Research av målgruppens läsbeteende.
2. Intervjuer med bokanvändare.
3. Framtagande av bok-personas.
4. Dokumentation av kundresan från recension
till medlem i förlagets bokklubb.
5. Innehållsinventering (vem vet om personen kan skriva).
6. Informationsarkitektur.
7. Lo-fi grafisk design.
8. Hi-fi grafisk design.
9. Korrektur, fyra veckor, iterativ form.
10. Designutvärdering gentemot försäljningsstatistik.
Vår kund ringde snabbt upp. Hon skrattade så hon grät. Ska det behöva vara så här krångligt att jobba med er, sa hon. Det var ett skämt, sa jag. Men så här är det att jobba med Sveriges flesta byråer på digitala projekt. Tjugoarton vill jag därför slå ett slag för: utkast ett, utkast två, utkast tre och utkast fyra. Vi behöver team som tänker, kodar, skriver och designar på en och samma gång.
Företag vill lansera, inte kolla på lorem ipsum eller prata om effektmål fem veckor i streck. Design, text och kod behöver förenas i ett magiskt kärleksförhållande. För helt ärligt, det har aldrig varit enklare att göra rätt. Direkt. Tjugoarton är året då vi bara gör det utan mellanhänder, överlämningar och tidskrävande och dyra processer. Om inte för oss själva, utan för våra kunders plånböcker.
Magnus Berg
Client Director på Essen International.