Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Design för överlevnad – inte välgörenhet

TEXT Nisrit Ghebil

The Social Fews Nisrit Ghebil om hur formen påverkas av människorna bakom den och vad det innebär.

Annons

Varje dag uppfattar vi flera tusentals visuella uttryck i vår vardag. Filmer, tv-serier, reklam, billboards, färger, former, bilder, kläder, och så vidare. Allt har ett visuellt uttryck och allt skapat av människan har en design. Det kan vara värt att påminna sig själv om att bakom varje design och visuellt uttryck finns dess skapare. 

Hur mycket vet man egentligen om personerna som designat den där reklamskylten vi ser på bussen på väg till jobbet varje dag? Spelar det överhuvudtaget någon roll vilka de personerna (ni) är?

I ett utopiskt samhälle hade alla varit medvetna om vilken påverkan dessa visuella uttryck har på oss – men nu vet vi ju att fallet inte är så. Det är här rollen som designer kommer in. Ni som formgivare kommer att göra flera val: färg, typsnitt, layout, bilder, för att nämna några få. Alla dessa val görs delvis utifrån vad kunden beställt och delvis utifrån era preferenser. Dessa preferenser är påverkade av uppväxt, utbildning, bakgrund, erfarenheter, och hundratals andra faktorer, vilket gör att resultatet av designen högst troligt kommer att spegla er – alltså, formgivarna. 

Hur ser det då ut om företag och organisationer bara använder sig av formgivare som har liknande bakgrund? Det ser ut som det har sett ut fram till de senaste åren då många företag blivit mer inkluderande – enformigt. När en stor del av det som produceras ser enformigt ut uppfattar även målgruppen det så, vilket i sin tur påverkar deras preferenser. Jag vill även flika in att detta gäller till och med (!) om man anställer någon som sticker ut ur mängden – men sedan tvingar personen att ”anpassa sig” till gruppen. 

Med det sagt har många företag blivit mer inkluderande med tiden och det är här vi måste passa på att glänsa. Formgivare från alla möjliga olika bakgrunder och med alla möjliga typer av personligheter har tagit plats vid bordet, nu måste vi börja uttrycka oss på våra personliga sätt. Om alla ni olika formgivare skapar det vi hade velat se ta plats, och utifrån era egna preferenser, kommer tillslut uttrycken som allmänheten uppfattar vara lika mångfaldiga som världen faktiskt är.

Ett exempel på detta är Kanye Wests klädmärke Yeezy och samarbetet med Adidas. Kanye samarbetade först med Nike, men lämnade dem efter mycket kontroverser som handlade om att han inte fick tillräckligt med frihet för att uttrycka sig som designer och kreatör. Han gick sedan över till Adidas, där han lyckats göra Yeezy till ett av världens mest populära kläd- och skomärke.

Världen ser annorlunda ut i dag än vad den gjorde för tio eller tjugo år sedan. Vi lever i ett globaliserat och mångfaldigt samhälle och behöver därför design som representerar det. Det kan vara svårt för oss som människor att förstå oss på alla delar av samhället och världen, därför behövs mångfald och inkludering. Inte för att det skulle vara någon typ av välgörenhet att vara inkluderande och representera brett, utan för att det är avgörande för att generera vinst och därmed överleva. Det går inte längre att leva på likformig design. Människor flyttar runt i olika samhällen mer än någonsin tidigare, vilket gör att ett homogent samhälle om femtio år är svårt att tänka sig. Du som designer gör din del genom att visualisera dina preferenser, i synnerhet om dessa är unika till dig. Designen måste därför vara steget före. Nå ut till alla genom att inkludera alla. 

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop