Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Design för överlevnad – inte välgörenhet

TEXT Nisrit Ghebil

The Social Fews Nisrit Ghebil om hur formen påverkas av människorna bakom den och vad det innebär.

Annons

Varje dag uppfattar vi flera tusentals visuella uttryck i vår vardag. Filmer, tv-serier, reklam, billboards, färger, former, bilder, kläder, och så vidare. Allt har ett visuellt uttryck och allt skapat av människan har en design. Det kan vara värt att påminna sig själv om att bakom varje design och visuellt uttryck finns dess skapare. 

Hur mycket vet man egentligen om personerna som designat den där reklamskylten vi ser på bussen på väg till jobbet varje dag? Spelar det överhuvudtaget någon roll vilka de personerna (ni) är?

I ett utopiskt samhälle hade alla varit medvetna om vilken påverkan dessa visuella uttryck har på oss – men nu vet vi ju att fallet inte är så. Det är här rollen som designer kommer in. Ni som formgivare kommer att göra flera val: färg, typsnitt, layout, bilder, för att nämna några få. Alla dessa val görs delvis utifrån vad kunden beställt och delvis utifrån era preferenser. Dessa preferenser är påverkade av uppväxt, utbildning, bakgrund, erfarenheter, och hundratals andra faktorer, vilket gör att resultatet av designen högst troligt kommer att spegla er – alltså, formgivarna. 

Hur ser det då ut om företag och organisationer bara använder sig av formgivare som har liknande bakgrund? Det ser ut som det har sett ut fram till de senaste åren då många företag blivit mer inkluderande – enformigt. När en stor del av det som produceras ser enformigt ut uppfattar även målgruppen det så, vilket i sin tur påverkar deras preferenser. Jag vill även flika in att detta gäller till och med (!) om man anställer någon som sticker ut ur mängden – men sedan tvingar personen att ”anpassa sig” till gruppen. 

Med det sagt har många företag blivit mer inkluderande med tiden och det är här vi måste passa på att glänsa. Formgivare från alla möjliga olika bakgrunder och med alla möjliga typer av personligheter har tagit plats vid bordet, nu måste vi börja uttrycka oss på våra personliga sätt. Om alla ni olika formgivare skapar det vi hade velat se ta plats, och utifrån era egna preferenser, kommer tillslut uttrycken som allmänheten uppfattar vara lika mångfaldiga som världen faktiskt är.

Ett exempel på detta är Kanye Wests klädmärke Yeezy och samarbetet med Adidas. Kanye samarbetade först med Nike, men lämnade dem efter mycket kontroverser som handlade om att han inte fick tillräckligt med frihet för att uttrycka sig som designer och kreatör. Han gick sedan över till Adidas, där han lyckats göra Yeezy till ett av världens mest populära kläd- och skomärke.

Världen ser annorlunda ut i dag än vad den gjorde för tio eller tjugo år sedan. Vi lever i ett globaliserat och mångfaldigt samhälle och behöver därför design som representerar det. Det kan vara svårt för oss som människor att förstå oss på alla delar av samhället och världen, därför behövs mångfald och inkludering. Inte för att det skulle vara någon typ av välgörenhet att vara inkluderande och representera brett, utan för att det är avgörande för att generera vinst och därmed överleva. Det går inte längre att leva på likformig design. Människor flyttar runt i olika samhällen mer än någonsin tidigare, vilket gör att ett homogent samhälle om femtio år är svårt att tänka sig. Du som designer gör din del genom att visualisera dina preferenser, i synnerhet om dessa är unika till dig. Designen måste därför vara steget före. Nå ut till alla genom att inkludera alla. 

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop