Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett tredimensionellt perspektiv på saken

TEXT Suzan Hourieh Lindberg
Annons

Denna krönika gick först i CAP&Design #1 2019.

Mångfald är ett för endimensionellt sätt att se på en mycket större fråga. Det är en fråga som behöver inkludering för att existera och representation för att bli skalbar. Nu pratar vi tredimensionellt. En av tio kreativa chefer är kvinnor. Märkligt. Hur många av dem tror ni dessutom är “icke-vita” eller icke-binära? Intersektionalitet i frågan är inte ett hett ämne i den kreativa komm-branschen – jag såg talarlistan för Byrådagen, samt svensk representation för jury gällande normkritisk tävling. Även diskussioner om “mångfald”, som oftast diskuteras av vita kvinnor och handlar om jämställdhet.

Min poäng är att det saknas ett djup i diskussionen gällande bristen på fler perspektiv bland kreatörer. Bland annat kreatörer.

Det saknas en hel del perspektiv bland inte minst kreativa byråer i dag. Detta samtidigt som kundsidan kräver just det – att vi inte “bara” sitter på kunskap om målgrupp utan att det även finns en ordentlig representation i det kreativa teamet. Detta för att kunna skapa output som reflekterar allas behov.

Inhouseavdelningarna har förstått att för att överleva som företag och för att skapa hållbara och skalbara tillväxtmodeller – så har vi inte råd att exkludera. Det samt att varumärken förlorar på att inte ha en inkluderande värdegrund. Varför? Jo, för att bilden av de vi trodde kunde köpa våra produkter 20 år sen (ja, vissa företag är fortfarande där) är fel. Konsumenten är i dag perspektivrik. Och kan en inte köpa din produkt i dag, så har du ändå inte råd att exkludera tack vare word to mouth(s) – som i dag såklart innebär sociala medier.

Sammanfattningsvis – om ni inte jobbar med ovanstående frågor för att det är självklart, vilket det just är, så kan ni åtminstone ha följande top of mind: ni kommer bli utbytta mot bättre och mer inkluderande alternativ. Kan varmt rekommendera att se saken i 3D.

Suzan Hourieh Lindberg
Grundare av The Social Few och head of diversity management på M Mobility

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop