Bauhaus fyller (snart) 100 år

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-01-25
Om tre år fyller Bauhaus-skolan 100 år men förberedelserna för jubileumsfirandet har redan startat. Tillsammans med förbundet Bauhaus Verbund 2019 har varumärkesbyrån Stan Hema tagit fram kommunikationen för eventet, som innebär allt från en logotyp till kampanj och hashtag.

100bauhaus

Webbsajten för jubileet, bauhaus100.de, lanserades den 21 januari, och där syns även symbolen som ska fungera som en stor del av den visuella kommunikationen.

– Jubileet som hedrar en av de viktigaste designskolorna under 1900-talet kommer att bli en rikstäckande fest med en global påverkan. Det kräver en stil som är både enkel och robust, efter Bauhaus-principen om att designa framtiden. Det kommer trots allt att vara en symbol för årsdagen för en lång tid framöver, säger Andreas Weber, partner och huvuddesigner på Stan Hema.

Kommunikationen kommer också att innebära en kampanj med rubriken ”The world sees Bauhaus”, en fotoapp, hashtaggen #bauhaus100 och webbsajten.