Bedow startar podcast om grafisk design

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2017-06-05
Designstudion Bedow har startat podcasten Grafisk Design, där creative director Perniclas Bedow intervjuar personer från branschen om grafisk design på hemmaplan.
Perniclas Bedow.

Bakgrunden till podcasten är i grunden att Perniclas saknade ett samtal om grafisk design.

— Jag har väntat och väntat och väntat och väntat. Och väntat och väntat och väntat. På att någon ska göra något. Svensk Form? Svenska Tecknare? Resumé? Något förlag? Något mediahus? Det utbildas ju mängder av grafiska designers varje år, branding och förpackningsdesign har ju aldrig varit större än nu, så det måste ju finnas en grupp människor som är intresserade av det här ämnet. Men ingen har gjort något, så tidigare i våras så bestämde vi på kontoret oss för att göra ett försök – i värsta fall blir det dåligt och då får man väl skämmas en stund, men då har vi i alla fall försökt.

Vad är syftet med podcasten?

— Först och främst att lyfta fram ett samtal om grafisk design – för oss själva i branschen, men också för köpare och allmänhet. Förhoppningsvis så kan det resultera i att vi i branschen börjar prata lite mer med varandra och ger lite mer beröm. Vi har så många intressanta designers här i Sverige som omnämns i internationella sammanhang och det är på tiden att vi hyllar dem även här hemma. Och för mig personligen är det så himla kul att träffa andra som håller på med samma sak, jag har aldrig gått designskola och hann bara jobba några år på byrå innan jag startade själv, så jag känner inte så många i branschen.

Vad är svårigheten med att göra en podcast?

— Ja, för det första så är jag ju varken journalist eller radiopratare. I det första avsnittet där jag träffade Parasto Backman så är det första gången i mitt liv som jag gör en intervju. Eller… jag prövade faktiskt att intervjua min kollega Anders i femton minuter, men det blev så genant för oss båda så vi slutade, säger Perniclas och fortsätter:

– Sen förstod jag att samtidigt som man ska försöka följa ett manus med frågor så måste man vara närvarande i samtalet och klara av att hålla en tråd även om svaren inte leder dit man hade förväntat sig. Och så ska jag ju lyckas spela in det hela. Med bra kvalitet. Och få gästen att känna sig komfortabel ovanpå det. Ja, det är helt enkelt ganska mycket att lära sig, men nu har jag gjort fyra intervjuer och det känns bara roligt. Samtalet med Björn Kusoffsky som kommer i veckan kändes lite som en milstolpe, han har ju funnits med så länge jag har jobbat i branschen så det var kul att prata med honom.

Hur har responsen varit?

— Otroligt bra! Varenda en som jag har pratat med säger att vi fyller ett tomrum och tackar för att vi tar oss tid att göra detta. Och det känns kul att vi får beröm för det här projektet tog ganska mycket mer tid än jag hade räknat med. Nu i början är det nog mest grafiska designers som lyssnar, men det skulle vara kul om vi framöver når ut bredare. Det är ju trots allt så att alla de företag och organisationer som inte arbetar kontinuerligt med sitt varumärke kommer duka under förr eller senare så det här är ett ypperligt tillfälle för dem att lyssna på branschens intressantaste aktörer.

Podcasten Grafisk Design kommer med ett nytt avsnitt varannan torsdag.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.