Gamification tar plats i Borås Djurpark

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-09-21
Simbas Äventyr heter appen som den strategiska kommunikationsbyrån Brainforest tagit fram åt Borås Djurpark.

boraszoo_sa_map_case_web_4_mobile_1600_2x

Spel-appen, som riktar sig till barn mellan sju och tolv, syftar till att engagera besökarna genom att kombinera kunskap och aktivitet och få dem att ta del av hela parken. Spelet går ut på att besökarna får uppdrag de ska lösa. Med hjälp av en kompass kan besökarna ta sig till rätt platser i djurparken där de kan hitta virtuella mynt som gömmer sig. När mynten är insamlade kan spelarna hämta ut en fysisk vinst i djurparkens souvenirbutik.

– Idén bygger på att skapa ett mervärde för besökarna och samtidigt ”spelifiera” besöket. Att skapa geocahingspel ligger helt rätt i tiden eftersom smartphones är en viktig del av människors vardag, säger Richard Almqvist, designledare på Brainforest.

– Vi tror på den här typen av underhållning i djurparken. Vi har en hel del besökare som laddat ner appen och sagt att de gillat spelet, säger Jennie Erlén, marknadschef på Borås Djurpark.

boraszoo_sa_case_web_3_mobile_1600_2x