Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Flera vinster till Brandma’ i internationell designtävling

TEXT Mina Stierna

Flera priser till svensk byrå i designtävlingen Worldwide Logo Design Awards (Wolda).

Annons

I slutet av november presenterades vinnarna i den internationella designtävlingen Worldwide Logo Design Awards (Wolda). 307 bidrag från 46 länder gjorde upp i tre olika kategorier; ’Ny logotyp’, ’Logotyp redesign’ och ’Identitet’. Designbyrån Brand- ma’ deltog med tre bidrag – alla belönades med utmärkelser.

– Det var ett väldigt roligt besked att få. Jag hade hoppats på att kanske något av bi- dragen skulle få pris. Så det var minst sagt överraskande att alla tre bidragen premie- rats, och att det dessutom blev ett guld för Fabriksparken. Och så klart extra roligt att designen uppskattas även i internationella sammanhang, säger Brandma’s design director Annika Ståhlgren som formgivit de tre identiteterna.

I kategorin ’Logotype redesign’ fick Brandma’ ett Award of Excellence för för den nya logoty- pen till det norrländska e-handelsföretaget Lapland Eco Store. Dessutom blev det ytterligare två utmärkelser i kategorin ’Identitet’. Dels ett brons för Slam de- sign, ett företag som producerar vardagsföremål för hemmet med tryckta illustrationer från gamla arkiv. Det blev också ett prestigefyllt guld för identiteten till Fabriksparken, ett gammalt indu- striområde i Sundbyberg som Skandia Fastigheter håller på att omvandla till ett attraktivt bostadsområde.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop