Formen för tävligen togs i år fram av den nederländska byrån Clever° Franke. Designen inkluderar alla 41 medverkande länders flaggor.
”Under de senaste 65 åren har Eurovision Song Contest öppnat sig för nya länder, ny talang och ny teknik. För att förstärka detta budskap har en datadriven vignett utvecklats som firar historien om Eurovision Song Contest på ett modernt sätt.” skriver EBU, The European Broadcasting Union.
Den runda logotypen ska vara en abstrakt representation av flaggfärgerna hos de länder som medverkar i ESC 2020, i ordning efter när de först var med i tävlingen.
Att Nederländerna vann förra årets tävling och att nästa års tävling kommer hållas i Rotterdam har byrån dragit nytta av. Dels är den nya logotypen inspirerad av den som gjordes när Nederländerna vann senast – också en rund logotyp. Men dessutom har de inkluderat fem ljus som skiner ut från logotypen och representerar de år Nederländerna tidigare vunnit tävlingen.
— Denna design följer kännetecknen för holländsk design: minimalistisk, experimentell och innovativ. Den berättar en historia, den är färgglad, festlig och inte oviktigt: allmänt tillämplig, säger Sietse Bakker, executive producer event i Eurovision Song Contest 2020, och fortsätter:
— Av en tillfällighet öppnades den första Eurovision Song Contest av Nederländerna 1956, därför börjar tidslinjen med färgerna på den nederländska flaggan.