Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Datadriven design i nya Eurovision

TEXT Camilla Buch

I årets designtema för Eurovision Song Contest har krutet lagts på en datadriven tillbakablick.

Annons

Formen för tävligen togs i år fram av den nederländska byrån Clever° Franke. Designen inkluderar alla 41 medverkande länders flaggor.

Under de senaste 65 åren har Eurovision Song Contest öppnat sig för nya länder, ny talang och ny teknik. För att förstärka detta budskap har en datadriven vignett utvecklats som firar historien om Eurovision Song Contest på ett modernt sätt.” skriver EBU, The European Broadcasting Union.

Den runda logotypen ska vara en abstrakt representation av flaggfärgerna hos de länder som medverkar i ESC 2020, i ordning efter när de först var med i tävlingen.

Att Nederländerna vann förra årets tävling och att nästa års tävling kommer hållas i Rotterdam har byrån dragit nytta av. Dels är den nya logotypen inspirerad av den som gjordes när Nederländerna vann senast – också en rund logotyp. Men dessutom har de inkluderat fem ljus som skiner ut från logotypen och representerar de år Nederländerna tidigare vunnit tävlingen.

Denna design följer kännetecknen för holländsk design: minimalistisk, experimentell och innovativ. Den berättar en historia, den är färgglad, festlig och inte oviktigt: allmänt tillämplig, säger Sietse Bakker, executive producer event i Eurovision Song Contest 2020, och fortsätter:

Av en tillfällighet öppnades den första Eurovision Song Contest av Nederländerna 1956, därför börjar tidslinjen med färgerna på den nederländska flaggan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop