Så utvecklar du ett starkt varumärke

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-05-15
Geta Kroon är diplomerad marknadsekonom med inriktning reklamkommunikation från Berghs School of Communication med specialisering på strategi, kommunikation och påverkan. Vi frågar Geta om hur hon själv håller sig ajour med branschens utveckling och vilka de vanligaste misstagen är när man lägger upp en företagsstrategi. 
Bild: rawpixel.com / Freepik

Bland de allra flesta varumärken är det hård konkurrens om kundernas uppmärksamhet. För att lägga sig steget före konkurrenterna krävs en tydlig profilering med ett strategiskt och kreativt ramverk. Med 30 års egen verkan inom kommunikationsbranschen har Geta sedan 15 år hjälpt svenska såväl som internationella företag att ta fram kreativa strategier och konceptutvecklingar. 

Utöver jobbet som konsult undervisar hon på Berghs School of Communication, och menar att det bidrar till att hålla sig ajour med branschen och dess utveckling. 

– Det är nästan omöjligt att vara uppdaterad på alla områden, inte minst med AI-explosionen, men jag har en stor nyfikenhet så det hjälper till. Att undervisa är ett bra sätt och genom att jag är så pass mycket på Berghs så tar jag del av flertalet intressanta spaningar och möter många intressanta människor. Möten, samtal och nyfikenhet är en bra cocktail för att hålla jämna steg med utvecklingen.

Bild: rawpixel.com / Freepik.

Vad skulle du säga är den vanligaste missen företag gör när de lägger upp en strategi?

– Strategin behöver en stark förankring i verkligheten och baseras på god omvärlds- och trendanalys. Men egentligen är det nog inte när strategin läggs upp som missarna görs, det är snarare vid implementeringen. Det är inte sällan det saknas samsyn i organisationen. Samsyn på vilka man är, vart man ska och hur man tar sig dit, och då blir det svårt att samordna sig. 

Geta menar vidare att ängslighet är en annan vanlig faktor som sätter käppar i hjulet. Då strategi handlar om vägval innebär varje val att man samtidigt behöver välja bort något annat. 

– Det gäller att våga sätta ned foten och agera snabbt! Och inte vara rädd för att testa och experimentera inom ramarna för strategin. Ofta glöms utvärdering och uppföljning bort – något som behöver både budgeteras och planeras för.

BIld: Gerd Altmann / Pixabay.

Läs också: Hur blir man kreativ?

På Inhousedagen den 23:e maj i Stockholm kommer Geta att lära ut hur man skapar och utvecklar starka varumärken och kreativitet och strategi som en cirkulär process.

– Jag kommer att prata om vikten och värdet av en stabil varumärkesplattform, ett visuellt och verbalt ramverk, ett kreativt koncept och en vägledande kommunikationsstrategi. Om att tänka innanför boxen. Och förstås ställa frågan ”Vem bryr sig?”?

Utöver Geta har vi dessutom samlat sex talare till som var och en tillhör de allra bästa på sina respektive fält, med AI och kreativitet som utgångsämnen. Missa inte chansen att insupa maximalt med inspiration under årets mest kreativa dag – Inhousedagen! 

Just nu har vi en dunderdeal där du kan gå tre för priset av två.
För mer info, biljetter och samtliga talare klicka HÄR!