Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
38888

Digital kunskap leder på arbetsmarknaden

TEXT Camilla Buch

Arbetsförmedlingen har precis kommit ut med en ny arbetsmarknadsprognos för Kultur & Media. Så här ser det ut för illustratörer och grafiska formgivare.

Annons

– Vi kan konstatera att arbetsgivarna inom våra branscher är fortsatt restriktiva med att fastanställa, men att de i stället planerar för att ge fler i uppdrag på frilansbasis. Den här trenden har pågått länge och vi kan nu se att den sprider sig till fler områden, säger Stefan Popovic, chef för Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Enligt prognosen är det främst de tekniskt kunniga som tar sig fram i branschen, och flest möjligheter finns det för frilansare.

”De grafiska formgivare och illustratörer som saknar kunskap i den nya tekniken blir snabbt omkörda av yrkeskollegor som håller sig digitalt och tekniskt uppdaterade. Här finns även en brist på lärande funktioner, det vill säga yrkesutövare som även kan arbeta som lärare på landets medieutbildningar för interaktions- och speldesign. Det finns många möjligheter till uppdrag på frilansbasis för grafiska formgivare och webbdesigner som möter mediearbetsmarknadens nya teknikformat och utveckling”, skriver Arbetsförmedlingen.

Prognosen visar också att beställningar av illustrationer för trycksaksprodukter/tidskrifter uteblir till fördel för digitala format, och det finns en god arbetsmarknad för de illustratörer som behärskar animation för digitala spelmiljöer.

”Digitaliseringen av branschen ökar kravet på tekniskt kunnande och kunskapsuppdatering. Ett exempel är nyhetsgrafik för webb där interaktiva och rörliga illustrationer förekommer samt för multimedia och spelproduktioner. Detta medför, i vissa fall, att delar av den äldre yrkeskåren slås ut”, skriver Arbetsförmedlingen i prognosen.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop