Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digital signage kan stärka budskap

TEXT Hanna Jangenfeldt

Brandfactory är en kreativ byrå som tagit fram kampanjer för bland annat HSB, Pressbyrån, Live nation och Valio. Under Sign&Print Scandinavia tog de grepp om hur digital kommunikation kan tas in i det fysiska rummet och skapa en trovärdig helhet.

Annons

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys business development manager Olof Björn och utvecklar:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]