Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digital skyltning – viktigt på riktigt för Bzzt

TEXT Lamin Kivelä

För cirka ett och ett halvt år sedan nådde det unga taxibolaget Bzzt en milstolpe med digital skyltning på sina podtaxi. Sedan dess har det bara rullat på och idag har de en annonsaffär som ger företaget ett till ben att stå på.

Annons
Digital skylt och helfoliering
Kampanj med både digital skylt och helfoliering av Bzzt taxipodar, för Netflix. Foto: Alexander Silfver.

I Stockholm är det nog få som missat Bzzt trehjuliga podar som surrar fram i trafiken likt små humlor.

Det batteridrivna taxibolaget startade först i Lerum, för att sedan dra igång i Göteborg för cirka fem år sedan.

Efter ytterligare en flytt finns hela verksamheten numer i Stockholm, med huvudkontor i ett underjordiskt garage på Torsgatan 46 i Vasastan.

Från det soliga markplanet med sin bullrande trafik syns bara en garageport med en sliten yta av trä, där Zacharias Ahlberg, head of marketing and sales på Bzzt möter upp.

Vi går ner för en brant garagenedfart, mot ett vanligt bilgarage och fortsätter rakt fram en bit till. Efter ytterligare en port är vi i Bzzt lokaler. Allt ser ”garage” ut, men den välkomnande atmosfären mjukar upp de vita betongväggarna, synliga vattenrör och det hårda betonggolvet.

Flera taxipodar står tätt parkerade vid laddstationerna och fordonen är av samma modell nu, som vid starten i Lerum.

Men annonsaffären är nyare och började med digitala skyltar på podarnas tak.

– För ett och ett halvt år sedan började vi med annonsering på riktigt. Kry blev våran första annonskund på de digitala skyltarna, berättar Zacharias Ahlberg.

Zacharias Ahlberg
Zacharias Ahlberg, Head of Marketing and Sales på Bzzt. Foto: Emil Larsson.

Skyltarna får ström från fordonets huvudbatteri och tar ungefär 20 procent kapaciteten. För att inte störa trafiken, är enbart statiska budskap tillåtna. Dessa laddar Bzzt upp trådlöst via ett mobilabonnemang knutet till ett simkort i varje skylt.

– Allt vi gör har vi byggt själva, inklusive appen (för att beställa podtaxi, reds. anm.) och mjukvaran för de digitala skyltarna.

Från det att en annonskund skickat in materialet går det snabbt till att kampanjen rullar ute på podarna. Att kunden själv tar fram materialet är inte heller något problem.

– Den digitala skylten har enkla formatkrav, 348 x 128 pixlar i png-format. När vi fått in materialet kan annonsen vara live inom 15 sekunder.

Kunden köper en share of voice, alltså en procentuell del av antalet timmar en taxi är ute på stan. Då kampanjen är slut, följer Bzzt upp med en rapport från annonssystemet.

– Där ser vi hur många fordonstimmar en kampanj visats. Den tar vi gånger två, eftersom skylten har två sidor. Det ger antalet reklamtimmar. Därefter redovisar vi timmarna och en estimerad räckvidd för kunden. Vi har också en heatmap som visar vart podarna rört sig och därmed var kundens annons visats samt hur mycket inom olika områden.

Från att som nya på annonsmarknaden ha fått jaga referenscase har Bzzt idag jobbat med kunder som Max hamburgare, Unilever och Netflix, bland många andra. En annan skillnad nu är att kunderna oftast kombinerar den digitala skylten med foliering, berättar Zacharias Ahlberg och avslutar med att annonsaffären en vanlig månad står för 25 till 40 procent av företagets intäkter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop