Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Elegans och humor i nya typsnittet Voir

TEXT Camilla Buch

Pompe Hedengren och Göran Söderström har i två år arbetat för att ta fram det personliga och supertunna typsnittet Voir.

Annons
Foto: Carl Thorborg

Inför släppet av typsnittet var både art director Pompe Hedengren (Stockholm Graphics) och typsnittsdesigner Göran Söderström (Letters from Sweden) lite nojiga.

– De sista tre åren så har jag drömt om ett typsnitt och när jag var med min familj i Panjabi i Indien så fick jag äntligen lugn och ro: Jag satte mig ner i trädgården med ett papper, en penna och en passare. Jag började med O:et, 8:an och A:et. Rakt ovanpå varandra! Varje tecken jag ritade påverkade nästa. Till slut kom hela alfabetet av sig självt, bokstav för bokstav ovanpå varandra. När jag kom hem skickade jag en bild på blyertsteckningen till Göran, säger Pompe.

– Ja, jag har aldrig fått en skiss på en ny font på det sättet! skrattar Göran och fortsätter:

– Först så såg det ju bara sjukt ut, men efter en stund så blev jag fascinerad av att det var så enkelt samtidigt som det hade en sorts elegans och humor. Typsnittet är ju supertunt, vilket är elegant i sig, sen så är vissa av tecknen geometriskt runda och vissa tecken kondenserade (högsmala). Och plötsligt satt jag där och ritade upp allt digitalt.

Göran gick vidare med typsnittet och gjorde ytterligare uppåt 150 tecken. Till ett alfabet på 28.

– Javisst, men sen kommer siffror, interpunktion, matematiska tecken och sen kunde vi inte låta bli att göra en massa nya ligaturer och lekfulla tecken! Vi har till exempel nio olika A:n och 8 olika R! Så nu är det 370 olika tecken totalt i sju olika vikter.

Pompe tror att typsnittet främst kommer användas inom mode, konst, illustration och film, men också för personliga logotyper och liknande. Namnet Voir kommer från det franska ordet, som betyder att se, eller utsikt.

– För typsnittet är så tunt att man bokstavligen ser igenom det, förklarar Göran avslutande.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop