Elegans och humor i nya typsnittet Voir

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2019-02-26

 | 

PUBLICERAD 

2019-02-26
Pompe Hedengren och Göran Söderström har i två år arbetat för att ta fram det personliga och supertunna typsnittet Voir.
Foto: Carl Thorborg

Inför släppet av typsnittet var både art director Pompe Hedengren (Stockholm Graphics) och typsnittsdesigner Göran Söderström (Letters from Sweden) lite nojiga.

– De sista tre åren så har jag drömt om ett typsnitt och när jag var med min familj i Panjabi i Indien så fick jag äntligen lugn och ro: Jag satte mig ner i trädgården med ett papper, en penna och en passare. Jag började med O:et, 8:an och A:et. Rakt ovanpå varandra! Varje tecken jag ritade påverkade nästa. Till slut kom hela alfabetet av sig självt, bokstav för bokstav ovanpå varandra. När jag kom hem skickade jag en bild på blyertsteckningen till Göran, säger Pompe.

– Ja, jag har aldrig fått en skiss på en ny font på det sättet! skrattar Göran och fortsätter:

– Först så såg det ju bara sjukt ut, men efter en stund så blev jag fascinerad av att det var så enkelt samtidigt som det hade en sorts elegans och humor. Typsnittet är ju supertunt, vilket är elegant i sig, sen så är vissa av tecknen geometriskt runda och vissa tecken kondenserade (högsmala). Och plötsligt satt jag där och ritade upp allt digitalt.

Göran gick vidare med typsnittet och gjorde ytterligare uppåt 150 tecken. Till ett alfabet på 28.

– Javisst, men sen kommer siffror, interpunktion, matematiska tecken och sen kunde vi inte låta bli att göra en massa nya ligaturer och lekfulla tecken! Vi har till exempel nio olika A:n och 8 olika R! Så nu är det 370 olika tecken totalt i sju olika vikter.

Pompe tror att typsnittet främst kommer användas inom mode, konst, illustration och film, men också för personliga logotyper och liknande. Namnet Voir kommer från det franska ordet, som betyder att se, eller utsikt.

– För typsnittet är så tunt att man bokstavligen ser igenom det, förklarar Göran avslutande.