Emil vill bekämpa drogen spice genom kreativitet

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2015-01-19

spice

Emil Daun, VD för reklambyrån Bild & Reklam, har dragit igång en ideell kampanj för att få folk att få upp ögonen för den förödande drogen spice. Bild & Reklam tillsammans med en tatuerare, en fotograf, och några till, påbörjade arbetet med att skapa affischer för att visa på drogens hemska konsekvenser. Kampanjen har fått stor spridning i sociala medier på kort tid med hashtagen #fimpaspice.

 

Vad fick dig att vilja starta den här kampanjen?

Jag råkade ut för en personlig upplevelse med en kille som bor i en lägenhet jag hyr ut. Han var påtänd, och helt borta. Situationen tog på mig ganska hårt, och jag insåg att jag levt i en skyddad verkstad under alla år. Detta gnagade hårt i mig. Efter ett halvt år eller så blev Spice väldigt aktuellt över hela Sverige, även på Gotland. Det var då vi på byrån kände att vi ville bidra på något sätt.

 

Affischerna är väldigt starka och direkta. Hur tänkte du när du skapade dem?

Dels ville jag testa att driva en kreativ process med människor som inte jobbar med detta som yrke. Därför knöt jag till mig dels en cool tatuerare som heter Dorothea Barre, som tidigare i år hade varit med i Gotlands Reklam Rookie, där jag råkade sitta i juryn. Jag kände direkt att jag ville försöka hitta ett sätt att fånga upp henne, som vanligtvis jobbar med något helt annat. Därför började jag med att ta med henne i processen. Efter det samlade jag ihop tre kloka människor till utifrån. Vi fem blev sen det kreativa teamet och började som sig bör med faktainsamling. I nästa steg körde vi den klassiska ”tokigast idén vinner”.

När det var klart kopplade jag på resten av Bild & Reklam, för att verkligen kunna ta idéerna vidare till verklighet. Eftersom vi jobbar med kreativitet, och att utbildningsspåret helt enkelt kommer för långt ifrån vår grej blev det naturligt att välja ett visuellt och dramatiskt spår.

Vi blev också varse om att det var svårare att påverka de som hamnat för långt ner i drogträsket. Med andra ord pratar vi till de som ännu inte testat skiten. I den bästa av världar tror vi att de, om någon, faktiskt påverkas av denna dramatiska kampanj.

Vi ville ha det dramatiskt, men inte för snyggt, så att betraktaren fastnar i det. Situationerna fick heller inte bli glorifierade. Vi fick därför skrota några scener, bland annat en självmordsscen som möjligen skulle kunna uppfattas som inbjudande av en ungdom med dålig psykisk hälsa.

 

Vad har kampanjen fått för mottagande?

Otroligt stort och kul. Välkomnade, omfamnande och berörande. Det gäller dock i nästa steg att också få människor att engagera sig. Det är först då den kommer att göra nytta.

 

Vad kan andra göra som känner att de också vill bidra till att få unga att förstå allvaret med spice?

Tryck upp affischerna till din arbetsplats eller skola. Blogga med #fimpaspice , upplysa om kampanjen, sprida på Facebook och instagram, eller rent av:

Skriv en låt och sätt dig med guran utanför mataffären, rita ett fanzine, motivera varför man inte ska röka spice och lämna lappar i varenda brevlåda i kvarteret, skriv ”#fimpaspice” på valfri kroppsdel och lägg upp på Instagram, spela in en egen anti-spice film. Dokumentera det och lägg upp på vår sida när du är klar! Tack!

fimpaspice.nu

facebook/fimpaspice

 

 

affisch6_dod affisch5_tragedi affisch4_beroende affisch3_angest affisch2_panik affisch1_overdos