Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Karin Sömnes
Annons
Florence Douek, kommunikatör från Arjowiggings

En samling för pappersälskande formgivare

TEXT Camilla Buch

The Paper Book 2018–2021 samlar alla Arjowiggins designpapper i en och samma bok som låter pappret tala för sig självt.

I början av månaden hölls lanseringen av The Paper Book i Antalis Showroom i Stockholm. Boken, som är fylld av färger och strukturer i alla olika ytvikter, är framtagen för alla som arbetar med papper: kreatörer, formgivare, art directors och projektledare, byråer och inhouse, men även tryckerier och trycksaksproducenter. Den 3,5 kilogram tunga boken är tänkt ska fylla en viktig funktion i det kreativa pappersvalet där alla kvaliteter är samlade i en och samma bok.

I boken finns bland annat de nyaste Pop’set-papperna och Curious Alchemy-kollektion. Dessutom innehåller den det utökade sortimentet av Keaykolour i 48 färger.

– I Keaykolour-sortimentet har de valt att jobba mer med färger inspirerade av inredning och interiördesign. Tidigare har det varit vanligt att ta inspiration från modevärlden, men i och med att trenderna rör sig snabbare där finns risken att när den nya papperskollektionen väl kommit ut och kan användas så är trenden förbi. Därför har de valt att arbeta med långsiktigt med Keaykolour, i jämförelse med till exempel Pop’set där färgerna i kollektionen snarare är inspirerade av modevärlden, säger Karin Sömnes, tryckmediakonsulent på Antalis Showroom i Stockholm.

I andra kollektioner har fokus snarare varit på naturfärger, som i Curious Alchemy-kollektionen. Karin tror att det också är någonting som ligger rätt i tiden.

– Ofta vill man ju kommunicera hållbarhet och naturliga färger gör det bättre trots att det egentligen inte är mer miljövänligt att producera färgglada papper än naturfärgade eller vita. Vattnet som kommer ur våra pappersbruk är renare än när det gick in och skogen som används återplanteras gånger fem, säger Karin.

Hon menar också att det är viktigt med den här typen av bok för att det taktila är en stor del av produkten.

– Det blir viktigare och viktigare med det taktila när vi spenderar så mycket tid framför våra datorer – det symboliserar någonting annat, någonting som skapar mervärde och mer känsla hos mottagaren.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop