Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

En samlingsplats för nöje och kunskap

TEXT Camilla Buch

Den nystartade hybridfestivalen Gather öppnar dörrarna för första gången nästa vecka. Vi pratade med festivalens formgivare Axel Hugmark om hur profileringsarbetet gått till.

Festivalen kombinerar musik, underhållning och nöje med workshops och föreläsningar inom allt från teknik till design. Festivalen startades av Jakob Grandin, som även står bakom Stockholmsklubbarna Trädgården och Under bron, och formgivaren Axel Hugmark har varit med sedan start.

– Formen var från början mer techig, mer inspirerad av 3D och digitalt. Och det är den väl fortfarande på många sätt, men den kändes mer som en techkonferens i början. I och med att vi själva förstått vad vi skulle komma att bli har det generiskt techiga slipats bort. Nu har även formen blivit en hybrid mellan nattklubb och techkonferens. I alla fall i mina ögon, berättar han.

Arbetet med den grafiska profilen har varit väldigt intuitiv, enligt Axel. I och med att festivalen vuxit in i sin roll har även formen förändrats allt eftersom.

– Det har handlat mycket om magkänsla. Jag har inte hunnit, eller ens haft som ambition, att göra upp för mycket grids och guidelines. Det är många uttryck som ska in, och att trycka in dem alla i en strikt form skulle bli svårjobbat, i alla fall för mig. Jag ville hålla det färgglatt och inte begränsa mig för mycket.

Färgen är verkligen en stor del av festivalens formspråk, med knalliga rosa och gröna nyanser.

– Tanken vara att det skulle vara som en riktig grafisk godishylla, men det är också någonting som vuxit fram. I början var det mer grönt och svart men det blev för hårt och mörkt. Vi lyfte in det rosa som en komplementfärg, sen har det fått ta lika stor plats som det gröna av många anledningar, förklarar Axel.

Lite av den 3D som togs fram för profilen i början finns kvar i de mönster som används. Ett skulle till exempel ha likheter med grafiken i patiens i Windows 95. Enligt Axel, en konstig blandning av 2D och 3D.

– I de andra mönstren har jag haft som ambition att få fram lite mer analogt tänk, det är egna illustrationer för att blanda upp med det digitala och vektoriserade.

Vad kommer ändras inför nästa års festival?
– Framför allt, med facit i hand, så kommer jag behöva fler guidelines och regler, för att göra en omprofilering mer lättjobbad. På gott och ont är det bara jag som kunnat göra formen den här gången. Om det ska göras om måste jag ta fram mallar och lite annat, det blir en annan framförhållning, säger Axel och avslutar:

– Det var jätteskönt att jobba så fritt. Tidigare när jag jobbat mot kunder har det varit många do’s and don’ts, och det här var en chans för mig att göra lite som jag ville. Ibland önskar jag att andra projekt fungerar lite mer så.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop