Estrella svidar om i stjärnglans

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2022-10-11

 | 

PUBLICERAD 

2022-10-11
Snackstillverkaren Estrella uppdaterar förpackningsdesignen på sina 15 smaker. Det är första gången på fem år som chipspåsarna får ny kostym, vilken är framtagen av Vivi Sumpton, creative director på Vivi Sumpton Design.
Bild: Estrella.
Vivi Sumpton, creative director på Vivi Sumpton Design. Foto: privat.

Vivi och Estrellas relation tog sin början under 2018, då Vivi fick förfrågan om att ta fram koncept och design för den då nya produktkategorin Smaksatta jordnötter. Efter det har de samarbetat genom en rad olika projekt där hon bland annat tagit fram förpackningsdesignen för Skördechips och ett nytt koncept för Sombreros.

– Runt årsskiftet 2021 fick jag förfrågan om just detta projektet. Estrella har ju flera samarbetspartners, vilket gjorde det extra roligt och hedrande att få förtroendet att driva ett så stort och viktigt projekt. Jag tror också att det är något av det folkligaste man kan göra!

Bild: Estrella.

Bakgrunden till att Estrella ville förnya förpackningen handlade både om att designen började kännas daterad och att konceptet var svårjobbat.

– Det var klurigt att få chipsen att se bra ut genom glasskålen och mot de olika färgade bakgrunderna. Förpackningarna var ganska röriga generellt. Samtidigt som vi jobbade på med det nya förpackningskonceptet så höll Estrella även på att uppdatera sin logotyp. Det blev därför en bra tajmning att samordna lanseringen av båda projekten, säger hon.

Den huvudsakliga briefen från Estrella var att designen skulle stå ut i butikshyllan och samtidigt ha en hög igenkänningsfaktor. Vivi beskriver också just det som projektets större utmaning, då hon hade många parametrar att ta hänsyn till som även skulle vävas ihop med de nya elementen på ett snyggt sätt.

Den populära smaken Sourcream & onion lanserades 1988. Sen dess har chipsen fått ny skrud ett flertal gånger. Bild: Estrella.

Lösningen blev att ge den klassiska Estrella-stjärnan större utrymme genom att låta chipsen ligga i en stjärnformad skål. Denna ger även an bra inramning mot de olika bakgrundsfärgerna. De mönster som tidigare fanns i bakgrunden har tagits bort för att ge designen en lugnare bas.

– Bilden har fått större värde i det nya konceptet – smak och kvalitet har varit viktiga ledord i processen och då blir bilden väldigt viktig, det måste se gott ut! Stjärnskålen och hur vi har fotat chipsen är en del, men också de fartfyllda ”explosionerna” som förstärker själva smakupplevelsen på ett festligt sätt.

Vivi Sumptons tidigare uppdrag från Estrella. Bild: Estrella.

För att göra det lättare för konsumenten att snabbt hitta chipsen man är på jakt efter var det viktigt att låta påsens design reflektera smaken. Här valde Vivi att låta typografi- och färgval agera guide. 

– Chips är generellt tydligt färgkodade och detta är hos många kunder starkt inarbetat, som att dillchips är gröna och sourcream är blå. På bästsäljaren Sourcream & Onion har även den logotypen uppdaterats – fortfarande krämig, men med en modernare look och bättre läsbarhet.

Bild: Estrella.

Från Estrellas sida är man nöjd med resultatet. 

– Vi ville lyfta kvaliteten och den goda smaken på våra chips. Nu har påsarna fått en tydligare koppling till Estrellas varumärke och vi har använt härliga färger som var och en får representera en smak. Med den nya designen har vi också kunnat dra ner på antalet färger och minskat täckningsgraden, vilket är en del i vårt hållbarhetsarbete, säger Josefin Hugosson, brand manager för chips på Estrella, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp 

Design: Vivi Sumpton Design
Creative Retoucher: Cecile Hallberg, CH
Fotograf: Helen Pé
Artwork management: Collabra
Kommunikation och media: The Bond Communication
Ny logotyp: Dragon Rouge

Bild: Estrella.
Bild: Estrella.
Bild: Estrella.
Före / efter.
Bild: Estrella.