Ett formstarkt alternativ

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-01-08

 | 

PUBLICERAD 

2016-01-08
Mikrobryggt är inte längre bara öl – Simon Svensson lanserar mikrobryggd soda med ett öligt formspråk.

Soda_case_start

GBG Soda startade som ett Kickstarterprojekt av Simon Svensson, som ville skapa ett gott, alkoholfritt alternativ. Formen för de mikrobryggda sodorna togs fram av Mikael Selin tillsammans med Depero Quadrigea.

– Formen för etiketterna och profilen är rotad i att sodan är mikrobryggd och lokalt förankrad. Precis som otaliga öl på marknaden. Att vara mikrobryggd har varit lika med ett visst formspråk. Ett formspråk som blivit en garant för att det är en brygd i mindre upplaga och med mer kärlek. GBG Soda är inte annorlunda på de punkterna. Men det är inte en öl, säger Mikael Selin.

Simon Svenssons Kickstarter har nu blivit helt finansierad, och utbudet kommer att starta med två olika soda: Ginger Ale och India Pale Soda.

gbg_soda_humle2

– För GBG Soda kollade vi på gamla fina läskedrycker och ville blanda det med krogsvängen. Inget att skämmas över att sitta med i baren helt enkelt. Därav den svarta bakgrunden som blandas med poppigare illustrationer och färgval baserade på smakerna. Logotypen är handritad och skräddarsydd för GBG Soda. Vi ville att designen skulle spegla det hantverk som Simon Svensson själv lägger ner i att ta fram smaker och nya kombinationer, säger Mikael Selin och fortsätter:

– Illustrationerna är en mix av ingredienser i såväl sodan som Göteborg som stad. Lika stolt över brygden som bygden. Typsnitten är en blandning av modernare snitt tillsammans med ett all caps-typsnitt med hand set-känsla.

soda_humle_zoom_3 parrot_zoom_1 ginger_zoom_illus