Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Filosticks nya kläder är allt annat än osynliga

TEXT Lamin Kivelä

Ny förpackning med avsikten att låta hantverk och tradition skina på butikshyllan. Det var briefen från Filo Delicates, då de anlitade Studio Hummel-Gradén i Göteborg.

Annons

Martin Hummel-Gradén har sedan starten av Göteborgsbaserade Studio Hummel-Gradén 2016, hunnit jobba med kunder som Filippa K, Porsche, Apoteket, Bris och Sony, för att nämna några.

Martin Hummel-Gradén, grundare av Studio Hummel-Gradén. Foto: Mikael Selin.
Martin Hummel-Gradén, grundare av Studio Hummel-Gradén. Foto: Mikael Selin.

– Jag försöker alltid att ha nära samarbeten med mina kunder där vi stämmer av designen ofta, berättar han, som förutom grundare av studion också är grafisk designer, art director och illustratör.

På frågan om varför han arbetar med det han gör, svarar Martin Hummel-Gradén att han helt enkelt vill göra världen lite snyggare.

I ett av sina senaste uppdrag har studion jobbat med ”allt” i att ta fram nya förpackningar för Filo Delicates filosticks. En produkt som kanske inte tar så stor plats när du ser den framför dig, men oj vilket arbete som ligger bakom att få den att skina så mycket den kan.

Den nya förpackningen i alla fyra varianter. Foto: Martin Hummel-Gradén.
Den nya förpackningen i alla fyra varianter. Foto: Martin Hummel-Gradén.

Jobbet börjar med moodboards för att diskutera med kunden vilka olika vägar vi kan gå, berättar Martin Hummel-Gradén.
– Alla skisser och vägar presenterar vi sedan med mockups för att ge kunden en så nära upplevelse av den slutgiltiga produkten som de går. Jag gör även fysiska prototyper så att man kan vända och vrida på alla produkten och se alla delar.

Mockup av den nya förpackningen i alla fyra varianter. Foto: Martin Hummel-Gradén.
Mockup av den nya förpackningen i alla fyra varianter. Foto: Martin Hummel-Gradén.

I jobbet med de nya förpackningarna för filosticks har det hela tiden, sedan starten i november 2019 varit täta avstämningar med företagets vd, Aziz Elawi.

– Aziz Elawi har också nära relationer med en del handlare som kommit med återkoppling, som vi haft glädje av då vi tagit fram designen.

Briefen för uppdraget bestod i att få produkten att sticka ut på butikshyllan och samtidigt ge en mer premiumkänsla.

– Förpackningen ska passa i såväl små saluhallar och delikatessbutiker, som på ICA, Coop och Hemköp.

Vad i designen skapar en exklusiv känsla?

– Hantverk och premium tycker jag man får fram genom att det är en välarbetad förpackning. Med det menar jag att det ligger en del timmar bakom detaljer och symboler, vilket gör att hela förpackningen känns lite mer arbetad.

Det enda som blev kvar från den gamla förpackningen blev den guld-pms som funnits med sedan tidigare, berättar Martin Hummel-Gradén. Annars har han jobbat för att knyta formen till produktens grekiska ursprung och hantverk.

Den gamla förpackningen för filosticks havssalt. Foto: Martin Hummel-Gradén.
Den gamla förpackningen för filosticks havssalt. Foto: Martin Hummel-Gradén.

– För mig var det viktigt att testa olika mönster, symboler, illustrationer och färgkombinationer för att hitta rätt uttryck. Allt skulle landa i en produkt som skulle kännas grekisk-svensk och lyfta fram en känsla av hantverk.

Vad är viktigt att tänka på vid förpackningsdesign?

– För mig är det viktigt att skapa en produkt som både förmedlar och stärker varumärket, träffar målgruppen och samtidigt är iögonfallande och därmed säljande, förklarar Martin Hummel-Gradén.

Studion har också arbetat för att den nya förpackningen ska skydda innehållet bättre än tidigare.

– Den nya förpackningen går runt hela produkten som ett skal. Nu är produkten bara synlig och öppen på sidorna och genom det fönster som sitter på framsidan. Den tidigare förpackningen hade bara en ”ryttare” på toppen av påsen. Vilket gjorde att det lättare kunde gå sönder vid transporten.

Den nya förpackningen för filosticks havssalt. Foto: Martin Hummel-Gradén.
Den nya förpackningen för filosticks havssalt. Foto: Martin Hummel-Gradén.

Innan Martin Hummel-Gradén startade sin studio 2016, hade han drivit egen firma sedan 2006, då han varvade frilansjobb med olika anställningar.

– Dels var jag på TBWA och Abby Norm i Stockholm samt på PS Communication och Shout i Göteborg.

Vad fick dig att gå över till eget på heltid?

– Jag tappade intresset för reklam och byråvärlden. Samtidigt ville jag satsa på det jag tror mest på, det grafiska. Insåg ganska snabbt också att jag trivdes bättre med att kunna välja projekt och kunder mer ut i från mina värderingar och tankar. Jag ville själv kunna bestämma över hur många timmar jag får lägga på ett projekt.

Hur kändes det att fatta beslutet?

– 100% rätt och så skönt. Har inte ångrat mig en enda sekund, trots att jag troligtvis jobbar mer än jag någonsin gjort. Att vara egen är ju också att du är alla roller och har allt ansvar.

För Martin Hummel-Gradén innebär det även sånt som andra kanske föredrar att lämna bort till någon annan, till exempel produktfoto.

– Ja, jag fotograferar själv. Viktigaste är att produkten får träda fram samtidigt som man vill lägga till små saker som kan stärka upplevelsen av produkten. Det kan vara smak, eller vad som passar till produkten.

Av ren nyfikenhet kommer vi inte kunna låta bli att känna och klämma lite på en viss förpackning med filosticks, när tillfälle bjuds bland butikshyllorna.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop