Framtiden för 3D-print hos Arkitektkopia

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2019-04-12

 | 

PUBLICERAD 

2019-04-12
3D-printing har blivit en vanligare del i arbetsprocessen för allt från protoyping till marknadsföring. Hos Arkitektkopia har de ökat investeringen för att 3D-printa med kvalitet för sina kunder.
Foto: Hanna Jangenfeldt

Utvecklingen av Arkitektkopias 3D-skrivarerbjudande startade egentligen redan runt 2010 – då arbetade de med underleverantörer, men nu har de egna maskiner för 3D-print av både plast och gips, i vitt och i färg.

— Vi började följa utvecklingen tidigt då vi såg, och fortfarande ser, en ökad efterfrågan på marknaden. I dag arbetar vi mycket med företag inom bygg, arkitektur, fastighet och teknikkonsulter, men också med industri- och designbranscherna, berättar Klaus Junkers, försäljningschef på Arkitektkopia.

Han berättar att det som 3D-print ofta används för är att skapa snabbare förståelse för en produkt, oavsett om det är ett hus eller en rakapparat. Det handlar om att effektivisera kommunikationen, om att fatta beslut snabbare och korta ner arbetsprocesser.

Foto: Hanna Jangenfeldt

— Det är ett hett ämne nu och det bara fortsätter att växa. Jag tror att marknaden kommer att söka efter bättre kvalitet framöver, och det är vad vi satsat på. Många företag har kanske enklare 3D-skrivare inhouse, men för att skapa mer högkvalitativa produkter behöver du bättre maskiner. Det är inte så många som vet att vi arbetar med detta, och att vi har all kunskap i huset för att hjälpa kunden att skapa högkvalitativa produkter.

Klaus berättar att Arkitektkopia inte tar fram egna original, men de har all kunskap för att hjälpa kunderna att ta fram rätt form i rätt format för att skapa en bra produkt. Till exempel kan de skanna in personer och skriva ut modeller av dem i färg. Men det är egentligen inte tekniken som är det intressanta, menar Klaus.

— Det är ju mycket hype kring vilka tekniker som finns i dag, men det är oftast inte vad som är intressant för kunden. Det handlar mer om slutresultatet, vad ska produkten, eller modellen, eller prototypen, användas till? Därifrån kan vi tillsammans komma fram med den bästa lösningen. Time to market är viktigt för alla företag, oavsett vad som ska produceras, tillverkas eller säljas. På det här sättet kan du skära ner tiden väsentligt, du kan få prototyper på bara några dagar och få ut dina grejer snabbare på marknaden.

Foto: Hanna Jangenfeldt

Framtiden för 3D är ljus enligt Klaus, som tror att vi kommer se ytterligare en stor förändring i alla typer av branscher i och med 3D-print, men också inom 3D-printsbranschen själv.

— Tekniken skapar möjligheter att göra nya grejer och inte fastna i gamla mönster. Jag hoppas att det ska förändra hur vi tänker och hur vi konstruerar i stort. Jag tror också att vi kommer se stora förändringar för miljön när vi börjar arbeta mer med vilka material vi använder – när slutar vi printa i plast? Och om vi pratar om waste, vilka förändringar kommer additiv tillverkning ha på miljön i den frågan?

Foto: Hanna Jangenfeldt