Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Framtiden för 3D-print hos Arkitektkopia

TEXT Camilla Buch

3D-printing har blivit en vanligare del i arbetsprocessen för allt från protoyping till marknadsföring. Hos Arkitektkopia har de ökat investeringen för att 3D-printa med kvalitet för sina kunder.

Annons
Foto: Hanna Jangenfeldt

Utvecklingen av Arkitektkopias 3D-skrivarerbjudande startade egentligen redan runt 2010 – då arbetade de med underleverantörer, men nu har de egna maskiner för 3D-print av både plast och gips, i vitt och i färg.

— Vi började följa utvecklingen tidigt då vi såg, och fortfarande ser, en ökad efterfrågan på marknaden. I dag arbetar vi mycket med företag inom bygg, arkitektur, fastighet och teknikkonsulter, men också med industri- och designbranscherna, berättar Klaus Junkers, försäljningschef på Arkitektkopia.

Han berättar att det som 3D-print ofta används för är att skapa snabbare förståelse för en produkt, oavsett om det är ett hus eller en rakapparat. Det handlar om att effektivisera kommunikationen, om att fatta beslut snabbare och korta ner arbetsprocesser.

Foto: Hanna Jangenfeldt

— Det är ett hett ämne nu och det bara fortsätter att växa. Jag tror att marknaden kommer att söka efter bättre kvalitet framöver, och det är vad vi satsat på. Många företag har kanske enklare 3D-skrivare inhouse, men för att skapa mer högkvalitativa produkter behöver du bättre maskiner. Det är inte så många som vet att vi arbetar med detta, och att vi har all kunskap i huset för att hjälpa kunden att skapa högkvalitativa produkter.

Klaus berättar att Arkitektkopia inte tar fram egna original, men de har all kunskap för att hjälpa kunderna att ta fram rätt form i rätt format för att skapa en bra produkt. Till exempel kan de skanna in personer och skriva ut modeller av dem i färg. Men det är egentligen inte tekniken som är det intressanta, menar Klaus.

— Det är ju mycket hype kring vilka tekniker som finns i dag, men det är oftast inte vad som är intressant för kunden. Det handlar mer om slutresultatet, vad ska produkten, eller modellen, eller prototypen, användas till? Därifrån kan vi tillsammans komma fram med den bästa lösningen. Time to market är viktigt för alla företag, oavsett vad som ska produceras, tillverkas eller säljas. På det här sättet kan du skära ner tiden väsentligt, du kan få prototyper på bara några dagar och få ut dina grejer snabbare på marknaden.

Foto: Hanna Jangenfeldt

Framtiden för 3D är ljus enligt Klaus, som tror att vi kommer se ytterligare en stor förändring i alla typer av branscher i och med 3D-print, men också inom 3D-printsbranschen själv.

— Tekniken skapar möjligheter att göra nya grejer och inte fastna i gamla mönster. Jag hoppas att det ska förändra hur vi tänker och hur vi konstruerar i stort. Jag tror också att vi kommer se stora förändringar för miljön när vi börjar arbeta mer med vilka material vi använder – när slutar vi printa i plast? Och om vi pratar om waste, vilka förändringar kommer additiv tillverkning ha på miljön i den frågan?

Foto: Hanna Jangenfeldt
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera