Glassigt samarbete med Paristema 

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-09-09
Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. 

Glassen kommer i smakerna Strawberry och Salted caramel och släpps i samband med lanseringen av Emily in Paris fjärde säsong. För att få den rätta looken på förpackningen kontaktades byrån Forsman & Bodenfors. Genom dem landade uppdraget hos illustratören Erica Jacobson, som med sin lekfulla och färgstarka stil gett liv åt förpackningsdesignen. 

– Det är väldigt kul att jobba med förpackningsuppdrag då det är ett objekt som ska ses från många vinklar, men också krävande då det är många detaljer som ska in. I detta fall tydliga avbildningar av glassens innehåll, loggor och plats för QR-koder, säger Erica. 

I den initiala briefen var uppdraget att avbilda seriens huvudperson Emily så realistiskt som möjligt, hon skulle ha basker på sig samt bära en av alla hennes signaturklänningar.

– De attribut Emily har i serien skulle finnas med, som läppstift, handväska, mobiltelefon och höga klackar. Det skulle även vara tydliga kopplingar till Paris som stad, som Eiffeltornet och pittoreska caféer. Allt som gör att man associerar direkt till Paris, säger hon. 

Läs också: Don’t forget to touch your tortillas

Utmaningen med stora varumärken
Fördelen med att jobba med stora globala företag som kund är förstås att kreatörens jobb får stor exponering. Häagen-Dazs glass säljs i dagsläget i 50 länder. 

– Det är såklart underbart att få sprida sina bilder över hela världen. Stora internationella uppdrag är eftersträvansvärda om budgeten är bra. Det är alltid spännande att se hur illustrationer kan tillämpas, att de kan dras upp i format eller finnas med på produkter.

En vanlig nackdel är däremot att det man tagit fram ofta behöver gå igenom många led som ska tycka till, lägga till och justera. Så var även fallet här.  

Erica Jacobson har även tidigare gjort jobb för stora internationella aktörer. Bland dem UN Woman, Kiehls, Sephora och LA Times.

 – Det gick som vanligt smidigt att jobba med Forsman & Bodenfors, jag vet att de alltid litar på mig som kreatör. Men efter den första rundan med Häagen-Dazs i Frankrike ändrades plötsligt förutsättningarna, och Emily skulle inte få vara med på förpackningen. 

– Efter det blev det några rundor med ändringar, och Paramount Pictures tog del i designarbetet. Jag hade såklart tyckt att det vore roligast om själva Emily fick vara med, jag älskar ju att teckna människor, men att det blir ändringar i processen måste en ändå vara beredd på, säger Erica.

Tidigare arbeten av Erica Jacobson för Häagen-Dazs.

Vilka tre verktyg kan du inte klara dig utan i ditt arbete?

1. Mitt ljusbord
– Det har jag ärvt av min pappa som använde det under sin tid på reklambyrå som AD. Det använder jag när jag arbetar med förlagor eller bara tecknar. Det distraherar och avleder uppmärksamhet från själva linjen till helheten så att jag kan arbeta fritt – vilket kanske låter motsägelsefullt.

2. A4-papper
– Det gör jag alla mina gouache, tusch -och linjeteckningar på. De passar perfekt i scannern då jag alltid gör mina illustrationer för hand. Ett enkelt papper skapar ingen prestationsångest, det är ju förbrukningsmaterial. Jag tecknar och målar i hetsig takt, säger hon skrattandes. 

– Det leder till en stor hög bilder som jag sedan plockar ifrån. Ibland är det så tjockt med färg att de får ligga på elementet och torka. Jag vill att det är handens avtryck som ska synas i mina jobb och att spontaniteten ska finnas kvar i linjerna.

3. Illustrator
– Det är det program som passar mig och mitt manér allra bäst. Det är enkelt att arbeta vektorbaserat, min stil är ganska platt och i viss mån collageartat. Jag kan flytta, färgsätta, förminska och förstora utan problem och det passar också bra för animationer då mina bilder ofta används till rörliga uppdrag och kampanjer, avslutar Erica. 

Ljusbord och A4-papper – om Erica Jacobson själv får välja!

Följ Ericas instagram eller besök hennes sajt för mer av hennes skapande. 

Arbetsgrupp för Emily in Paris
Byrå: Forsman & Bodenfors
Senior Account Manager: Lena Grundström
Account manager: Britta Nilsson
Ad: Andrea Kellerman
Illustratör: Erica Jacobson
Agent: CharlieCharlie

Alla bilder: Erica Jacobson/Häagen-Dazs.