Göteborgs-Posten smyglanserar ny sajt

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-03-08
Nya gp.se lanseras för en del av läsarna redan nu, och i under våren kommer trafiken att trappas upp på den responsiva sajten.
En skärmdump från GP:s betasajt.
En skärmdump från GP:s betasajt.

Den nya formen ska ge sajten ett lyft både designmässigt och funktionellt sett, med nya funktioner som gör att bilder, rörligt material och länkningar från sociala medier kan byggas in i nyhetsmaterialet.

– Vi har ett bra och modernt redaktionellt innehåll online men på senare år har vår tekniska plattform inneburit begränsningar så att vi inte alltid kunnat paketera nyhetsmaterialet som vi vill. Dessutom har läsare efterfrågat en modernare och mer levande sajt med mer rörligt innehåll och enklare navigering. Det har varit målbilden under arbetet med nya sidan och det ska bli spännande att se responsen, säger Markus Hankins, onlinechef på GP, i en artikel på sidan.

Designen för sajten är framtagen av Stampen Digitala Mediers design- och UX-chef Joakim Bäckman.