Hackathon får ny identitet

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-04-27
Edit & Björnen tog hem Årets design för East Sweden Hacks nya identitet på 10-årsjubileet av Agdagalan.
Hackathon
Arrangörer, projektledare och vd för East Sweden Hack Foto: Crelle.

Design- och kommunikationsbyrån Edit & Björnen skapade en ny grafisk profil för tävlingen East Sweden Hack, där programmerare, grafiker och entreprenörer möts för att skapa nya produkter och tjänster.

Inför sitt tredje år ville tävlingsanordnarna ta fram en grafisk profil för att ytterligare sätta eventet på kartan, lyfta temat Internet of Things och samtidigt låta målgruppen vara med och påverka profilens utseende.

I och med att ledordet för tävlingen var co-creation valde Edit & Björnen att flytta sitt kontor till Creactive i Mjärdevi Science park under två dagar och öppnade upp en pop-up-byrå, för att låta målgruppen till hacket vara med och gemensamt tycka till, tänka och komma med idéer till den grafiska profilen. Detta resulterade i att de tog hem priset för Årets Design i tionde årets Agdagala, som anordnas av Marknadsföreningen i Östergötland.

Foto: Crelle
Foto: Crelle

– Fantastiskt roligt med denna utmärkelse. Projektet är ett resultat av många goda krafter – uppbackat av såväl deltagare som samarbetspartners. Förra året fick projektet det lyft det förtjänar med en fräsch, färgstark och professionell profil. Att vi gjorde det i en öppen process där alla bjöds in att delta gör resultatet ännu starkare. Jag vill rikta ett stort tack till Edit & Björnen som gjort ett helt fantastiskt jobb, säger Lena Miranda, vd Mjärdevi Science Park.

– Under 2016 räknar vi med fortsätta på vår inslagna bana och göra fler och större samarbeten med fokus på design och formgivning av varumärken. säger Karin Denfors, som tillsammans med Johanna Nordung Omnell utgör Edit & Björnen.

ESH_webb_210x80

Hackathon_EastSwedenHack_foto_Crelle