Hur fick du idén till projektet?
– Idén fick jag av olika illustratörer och konstnärer som själva håller på med ”en grej om dagen” -projekt. Jag ville se hur mycket man kan utvecklas på en månad.
Vad var den största utmaningen?
– Den största utmaningen var att dels varje morgon gå upp och sätta sig för att skapa något, men också att få en variation så att allt inte skulle se likadant ut. En teknisk utmaning som man alltid kämpar med inom 3D-skapande är renderingstiden, som jag alltid försökte få ner så mycket som möjligt utan att kompromissa med kvalitén.
Vilka program har du använt dig av för att skapa alfabetet?
– Jag har använt mig av Cinema 4D, Vray, Realflow och Photoshop. Cinema 4D är själva 3D-programmet, Vray är renderingsmotorn, i Realflow gör jag 3D-vätskor och i Photoshop färdigställer jag bilden med olika justeringslager.
– Jag skulle rekommendera andra kreatörer att göra liknande projekt, det är väldigt utvecklande för både disciplinen och kreativiteten!, avslutar Elias.
Du kan se hela alfabetet på Elias webbplats