CAP&Design fick en pratstund med henne och frågade bland annat om varför hon startade projektet och vad hon tycker utmärker en bra logotyp.
Berätta lite om ditt projekt och hur det började?
– Det var mitt examensarbete under min kandidatutbildning i design. Jag har alltid varit intresserad av typografi, bokstäver och kalligrafi, och jag ville utforska det vidare under mitt sista år på utbildningen. Jag hade också turen att en fantastisk kalligraf, Peter Gilderdale, erbjöd sig att övervaka projektet. Det stod hela tiden rätt klart att jag behövde hans expertis och guidning eftersom jag själv inte hade så mycket erfarenhet av kalligrafi eller typografi. Projektet tog tre månader att färdigställa och det inkluderar en bok som presenterar logotyperna.
– Brand by Hand var min motreaktion mot de minimalistiska, grafiska design-projekt som var trendiga just då. Idén bakom dem var ofta att ta ett märke, en logotyp eller en förpackningsdesign och ta bort varje element som kunde anses onödiga eller dekorativa. Jag tyckte helt enkelt att det skulle vara kul att göra det omvända: lägga till krusiduller, dekorer, övertoningar i bläck, penseldrag, papperstexturer och allt annat som skulle vara motsatsen till företagets varumärke. Projektet blev en kreativ utmaning för att utforska kärnan i de utvalda varumärkena och testa styrkan i dem när element ändrades och blev presenterade i ett annat format. Det fungerade även som en studie av bokstavsformer och kalligrafi. Det ska dock tilläggas att dessa tolkningar definitivt inte är menade som förbättringar eller ersättningar för originallogotyperna, vilket är en vanlig missuppfattning.
Var kommer din passion för typografi och kalligrafi ifrån?
– Jag måste tacka min mamma för att hon pushade mig konstnärligt. Jag har alltid beundrat hennes förmåga att skapa eller fixa vad som helst med bara händerna. Hon har förmodligen sagt till mig att hon gillar all min konst, men det som har fastnat hos mig var hennes beröm för mina ”vackra penseldrag” och min skrivstil. Jag antar att min passion startade tidigt. Att rita titlar till saker i skolan var det roligaste jag visste, sen upptäckte jag alla dessa knäppa typsnitt på CD-fodral som jag tyckte var suveräna. Jag hade dock aldrig kunnat drömma om att min passion för typografi skulle komma att bli en så stor del av vad jag gör.
Vad gör en logotyp bra enligt dig?
– Det finns så otroligt många bra logotyper som är bra av olika anledningar. Vad jag dock älskar med loggor som har skräddarsydd typografi är möjligheterna att kombinera bokstäver – och samtidigt begränsningen av vilka bokstäver som ingår. Jag tror att det kan leda till väldigt individuella resultat som gör dem unika för varumärket. Det är viktigt när det gäller en logga eftersom det gäller att väcka uppmärksamhet och göra den minnesvärd. Jag tror också att ett ord presenterat som en bild kan vara speciellt kraftfullt när det gäller att förmedla en personlighet eller en känsla.
Här kan du se alla bilder. Sara Marshall’s Instagram.