Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
29369

Handritade logotyper i nyzeeländskt examensarbete

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2015-08-24 | PUBLICERAD 2015-08-21

Sara Marshall från Nya Zeeland står bakom projektet Brand by Hand, där hon ritar om kända loggor.

Annons

saram-web

CAP&Design fick en pratstund med henne och frågade bland annat om varför hon startade projektet och vad hon tycker utmärker en bra logotyp.

Berätta lite om ditt projekt och hur det började?
– Det var mitt examensarbete under min kandidatutbildning i design. Jag har alltid varit intresserad av typografi, bokstäver och kalligrafi, och jag ville utforska det vidare under mitt sista år på utbildningen. Jag hade också turen att en fantastisk kalligraf, Peter Gilderdale, erbjöd sig att övervaka projektet. Det stod hela tiden rätt klart att jag behövde hans expertis och guidning eftersom jag själv inte hade så mycket erfarenhet av kalligrafi eller typografi. Projektet tog tre månader att färdigställa och det inkluderar en bok som presenterar logotyperna.

– Brand by Hand var min motreaktion mot de minimalistiska, grafiska design-projekt som var trendiga just då. Idén bakom dem var ofta att ta ett märke, en logotyp eller en förpackningsdesign och ta bort varje element som kunde anses onödiga eller dekorativa. Jag tyckte helt enkelt att det skulle vara kul att göra det omvända: lägga till krusiduller, dekorer, övertoningar i bläck, penseldrag, papperstexturer och allt annat som skulle vara motsatsen till företagets varumärke. Projektet blev en kreativ utmaning för att utforska kärnan i de utvalda varumärkena och testa styrkan i dem när element ändrades och blev presenterade i ett annat format. Det fungerade även som en studie av bokstavsformer och kalligrafi. Det ska dock tilläggas att dessa tolkningar definitivt inte är menade som förbättringar eller ersättningar för originallogotyperna, vilket är en vanlig missuppfattning.

Var kommer din passion för typografi och kalligrafi ifrån?
– Jag måste tacka min mamma för att hon pushade mig konstnärligt. Jag har alltid beundrat hennes förmåga att skapa eller fixa vad som helst med bara händerna. Hon har förmodligen sagt till mig att hon gillar all min konst, men det som har fastnat hos mig var hennes beröm för mina ”vackra penseldrag” och min skrivstil. Jag antar att min passion startade tidigt. Att rita titlar till saker i skolan var det roligaste jag visste, sen upptäckte jag alla dessa knäppa typsnitt på CD-fodral som jag tyckte var suveräna. Jag hade dock aldrig kunnat drömma om att min passion för typografi skulle komma att bli en så stor del av vad jag gör.

Vad gör en logotyp bra enligt dig?
– Det finns så otroligt många bra logotyper som är bra av olika anledningar. Vad jag dock älskar med loggor som har skräddarsydd typografi är möjligheterna att kombinera bokstäver – och samtidigt begränsningen av vilka bokstäver som ingår. Jag tror att det kan leda till väldigt individuella resultat som gör dem unika för varumärket. Det är viktigt när det gäller en logga eftersom det gäller att väcka uppmärksamhet och göra den minnesvärd. Jag tror också att ett ord presenterat som en bild kan vara speciellt kraftfullt när det gäller att förmedla en personlighet eller en känsla.

Här kan du se alla bilder. Sara Marshall’s Instagram.

DSC05557_1

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop