Den nya profilen presenterades i samband med lanseringen av Scanias senaste generation lastbilar.
– Det är en tydlig evolution som har handlat om att förbereda dem för en ny tid och den digitala tidsåldern. Vi har jobbat med att förena, förstärka och förädla Scanias varumärke, berättar Dan Herlin som är client director på byrån.
Ett stort fokus för Scania är hållbarhet, vilket speglas i den nya identiteten. Man har till exempel förenklat färgpaletten och introducerat nya jordnära toner av grönt för att bättre kommunicera företagets miljöfokus.
Nytt är också Scania Sans som har ritats från grunden med inspiration från företagets uppdaterade ordbild och lastbilarnas design.
– Brand Unions filosofi för att bygga en stark varumärkesidentitet är att utveckla få väldigt starka varumärkestillgångar, utförda med absolut högsta kvalitet och finish för att med full kraft kommunicera företagets position. Dessutom måste alla assets vara enkla att använda och följa ett tydligt visuellt navigationssystem för att skapa omedelbar igenkänning i alla kanaler. Den nya Gripen, till exempel, är ett extremt fint art work med oerhörd detaljrikedom som stolt kan bära Scanias vision att leda det globala skiftet till ett hållbart transportsystem, fortsätter Dan Herlin.
Den nya symbolen har fått ett tredimensionellt utseende, samtidigt som guldkronan tagits bort. På så vis får symbolen ett levande och mer subtilt premiumuttryck.
– Gripen är Scanias erkända kvalitetsmärke, och i och med den nya designen har symbolen verkligen fått nytt liv. Man kan nästan ta på den, säger Björn Studt som är design director på Brand Union.