Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Hej då och tack för allt Veneer!

TEXT Hannes Persson

Min bror är ölfantast. Och särskilt öl från Belgien. Efter alla resor dit har han utvecklat en teori. Den är följande: ju sämre kvalitet på etikettens tryck och större differens i placering på flaskorna desto bättre öl. Teorin är baserad på att bristerna i tryckkvalitet och etikettering skvallrar om bryggeriets småskalighet och därmed (förhoppningsvis) fokus på innehållet i flaskan istället för tjafs som snygga etiketter eller att de sitter rakt.

Hur hamnade vi här?

Efter andra världskriget blev Sverige världens modernaste land. Industrin rusade, städerna växte, folkhemmet byggdes. Fattigdomen och smutsen revs. Mjölken som tidigare kom i flaskor kom utan bakterier i patenterade Tetra Pak. Äggen var kontrollerade och stämplade. Och köttet man tidigare köpte av den lokala slaktaren köptes vakuumförpackat på Konsum. Massproducerat, konserverat och standardiserat var lika med bäst. Närodlat, lokalt och från mindre producenter tillhörde det gamla, fattiga Sverige. Och det samma gällde förpackningarna. Geniala förpackningslösningar tryckta i världens modernaste pressar på glossy material.

Och så här var det. Tills för 10-15 år sedan. (Ja, jag generaliserar lite.) 

Då skulle osten helt plötsligt köpas av nån lokal bonde på Österlen. Snabbmaten skulle ätas på en riktig restaurang, driven av hamburgar-konnässörer. Korven gjordes av engelsmän i en källare och brödet bakade man själv. Och där stod multisarna och undrade hur de skulle tackla det här. Man kan ju knappast börja handtrycka utomhusreklamen, tuberna, burkarna i miljontals exemplar?

Veneer – our saviour

Veneer designades 2012 av Ryan Martinson på Yellow Design Studio i Sanibel, Florida. Det är ett snyggt och väldigt funktionellt rubriktypsnitt (någorlunda säreget, med ett gäng skärningar och lite roliga glyfer som bonus).

Veneers styrka är bristerna.

Konturerna är ojämna och färgen täcker inte helt. På så sätt efterliknar Veneer väldigt framgångsrikt ett bristfälligt screentryck eller en gammal tryckpress på sista versen. Nåt sånt man kanske använder för etiketterna i ett litet bryggeri. Självklart var inte Veneer det första typsnittet med såna egenskaper, men oj, vad populärt det blev (se galleri). McDonalds, Wasa, Kavli, Que Pasa, Korvbrödsbagaren, Brewdog, Red Stripe.

Och jag förstår det. Veneer är ett självklart val om man vill åka på craft- och hantverksvågen. Det är snyggt, tydligt och ger en känsla av att mjukosttuben, brödpåsen eller bärsen kanske tillverkats på ett lite mindre ställe än vad det faktiskt gjort. Sen kan jag tycka det är en smula ironiskt att man på toppmoderna tryckerier i världens modernaste land simulerar gamla tiders papperskvalitet och bristfällig färgåtergivning. Men det är väl kanske det som är poängen. På vägen hit glömde vi bort charmen i det småskaliga. Omsorgen i innehållets kvalitet som kompenserade att nån etikett kanske hamnat på sniskan.

Och nu står vi här med Veneer på var och varannan produkt. Men nu räcker det. It’s over. Min typografiska bägare rann över när jag skulle köpa en limpistol i somras och upptäckte att byggvaruhuset Woody använder Veneer i sin kommunikation. Ett byggvaruhus som kommunicerar med färg som bitvis inte täcker?

Hannes Persson
Art director / Søder
Använde Veneer på några utomhusskyltar 2014

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera