Jonas Frank berättar att Hemmakväll initialt kontaktade honom för ett mindre uppdrag som bara gällde ett mönster.
– De ville ha något med mycket färg – något jag är känd för. Antagligen landade det så väl att det blev hela kontot, säger han med en blinkning.
Han berättar att Hemmakväll gav honom stor konstnärlig frihet där kreativiteten fick utrymme att flöda fritt. Hans tanke med affischerna var att kombinera starka färger med att förmedla känslan av att godis kan (och bör?) avnjutas i så många fler sammanhang än bara på lördagar. Till illustrationerna valde han även att hämta inspiration från klassiska amerikanska godisförpackningar.
– Jag vill att man ska bli glad av Hemmakvälls reklam. Min egen måttstock är att varje affisch ska vara så härlig att folk vill ha ett exemplar hemma på väggen. Det är viktigt att reklamen ser lika mumsig ut som allt godis inne i butiken. Det är det jag strävat efter i det visuella arbetet.
I projektet har Jonas haft flera roller, något som hör till det ovanligare. Förutom arbetet som art director och illustratör har han även skött en del copywriting. Han menar att det gör att han ser extra mycket fram emot lanseringen och att få se hur resultatet mottas av folk.
– Jag måste få säga att det varit fantastisk bra att få ha direktkontakt med kund som kundansvarig och kreatör. På de reklambyråer jag tidigare jobbat på finns det ett tramseri om att kreatörerna inte ska ha direktkontakt med kunden – rena dumheter tycker jag. Det blir mycket tydligare om en kreatör för förstahandsinformationen, säger han.
Relationen mellan Jonas Frank och Hemmakväll har växt stadigt det senaste året. Uppdraget som först endast handlade om att ta fram ett enstaka mönster har nu utvecklats till ett omfattande kontrakt med flera inplanerade kampanjer fram till jul.
Just detta arbetet var speciellt för Jonas, som beskriver det som ett av de roligaste uppdragen han haft.
– Jag har under hela livet varit rädd för att göra illustrationer och alltid tänkt ”inte kan väl jag?”. Jag har liksom inte vågat att ta till pennan själv. Men för fyra år sedan gick jag igenom en personlig utveckling som gick ut på att gå emot rädslor. Jag känner mig stolt över mig själv att jag vågat göra en hel kampanj av illustrationer jag själv gjort.
Och fler lär det bli.
– Vi jobbar redan på nästa kampanj. Förhoppningsvis bli detta samarbete långt och fantastiskt ihop, avslutar Jonas Frank.
Jonas Franks arbetsgrupp:
Kundansvarig art director: Jonas Frank
Copywriter: Richard Hallberg
Final Art: Jacob Hamilton, Originalarna AB