Hur påverkar transparens designprocessen?

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-04-13
Att arbeta transparent inom organisationen är för många en självklarhet, men hur är det att jobba transparent utåt? GLHF och Löwengrip kommer prata om just detta på CAP&Design Live – Den grafiska profilen den 3 maj, så vi ställde ett par snabba frågor till GLHF:s Sofia Larsén.
Sofia Larsén och Anton De Visscher kommer tillsammans med Hannah Molin från Löwengrip att tala på CAP&Design Live 3 maj.

Vad kommer ni prata om på CAP&Design Live – Den grafiska profilen?
– Vi kommer prata om arbetet under utvecklingen av Löwengrips nya identitet och förpackningsdesign, vilket delvis gjordes med input från Isabella Löwengrips följare. För oss var det en ny upplevelse att jobba såpass transparent mitt i processen och visa upp ofärdig design för en mängd anonyma personer att tycka till om. Det väckte många funderingar kring hur vi i byråvärlden arbetar bakom stängda dörrar och hur företag som Löwengrip, med en konstant feedback från sina kunder, påverkar processen.

Varför är det viktigt?
– I och med det skifte vi nu upplever med sociala medier, där fler och fler varumärken har kontinuerliga uppdateringar mot sina kunder, tror vi att det är viktigt att vi i designbranschen utforskar vad det får för betydelse i vårat arbete och om även vi borde öppna upp mer under arbetets gång?

Vad vill du att publiken ska ta med sig från dagen?
– Att det finns mycket att tjäna om man vågar släppa prestigen helt och välkomna tusentals åsikter på ett strukturerat sätt.

Var hittar du din inspiration?
– I internets djupaste skrymslen. Sen gamear vi en del ihop på GLHF, så inspiration kan komma när vi tänker på något annat än uppdraget framför oss.