Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Hur påverkar transparens designprocessen?

TEXT Camilla Buch

Att arbeta transparent inom organisationen är för många en självklarhet, men hur är det att jobba transparent utåt? GLHF och Löwengrip kommer prata om just detta på CAP&Design Live – Den grafiska profilen den 3 maj, så vi ställde ett par snabba frågor till GLHF:s Sofia Larsén.

Annons
Sofia Larsén och Anton De Visscher kommer tillsammans med Hannah Molin från Löwengrip att tala på CAP&Design Live 3 maj.

Vad kommer ni prata om på CAP&Design Live – Den grafiska profilen?
– Vi kommer prata om arbetet under utvecklingen av Löwengrips nya identitet och förpackningsdesign, vilket delvis gjordes med input från Isabella Löwengrips följare. För oss var det en ny upplevelse att jobba såpass transparent mitt i processen och visa upp ofärdig design för en mängd anonyma personer att tycka till om. Det väckte många funderingar kring hur vi i byråvärlden arbetar bakom stängda dörrar och hur företag som Löwengrip, med en konstant feedback från sina kunder, påverkar processen.

Varför är det viktigt?
– I och med det skifte vi nu upplever med sociala medier, där fler och fler varumärken har kontinuerliga uppdateringar mot sina kunder, tror vi att det är viktigt att vi i designbranschen utforskar vad det får för betydelse i vårat arbete och om även vi borde öppna upp mer under arbetets gång?

Vad vill du att publiken ska ta med sig från dagen?
– Att det finns mycket att tjäna om man vågar släppa prestigen helt och välkomna tusentals åsikter på ett strukturerat sätt.

Var hittar du din inspiration?
– I internets djupaste skrymslen. Sen gamear vi en del ihop på GLHF, så inspiration kan komma när vi tänker på något annat än uppdraget framför oss.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop