Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Blogg
39389

Hur skapar man en portfolio?

TEXT Sofie Nilsson
Annons

Jag har ju varit student ett tag, jag läser på Hyper Island just nu och innan det läste jag 3 år på universitetet. Målet med att vara student är ju i de flesta fallen att man så småningom ska ta sig ut i arbetslivet och för att göra det i vår bransch så krävs i nästan alla fall en portfolio av något slag. Det här är inget lätt arbete så jag tänkte att jag skulle dela med mig av min syn på saken utifrån de erfarenheter som jag har.

Jag har bara cirka en månad kvar på min praktik nu och det fick mig att reflektera tillbaka till vad jag gick igenom för ungefär lite mer än ett år sedan. Jag har haft en ständig kamp genom åren med att skapa min ultimata portfolio. Det känns som att jag gått igenom de flesta steg som finns; Tumblr-blogg, Tumblr-blogg med egen domän, egen domän i kombination med fysisk portfoliomapp (jag förstod mig förresten aldrig på eller bemästrade den fysiska portfolion, vem använder fortfarande det 2016?).

När jag började på Hyper Island tog jag tag i att lära mig kodning och har därför nu kodat min portfolio själv istället, för att få den så som jag vill ha den. Jag skulle inte vilja säga att jag har alla svar men jag har i alla fall sammanställt en kort lista på saker som jag insett, och som varit avgörande för mig genom åren.

1. Hjälp, vad vill jag göra?

Ja, det här kan vara en svår fråga men ack så viktig att hitta svaret på INNAN du börjar planera, designa och skapa din portfolio. Oavsett om du ska använda Tumblr, Squarespace eller koda själv. För mig har resan känts ganska lång innan jag nu till slut hamnat i en roll som jag både brinner för och känner mig säker i.

Så, vad är det just du vill göra? Grafisk design? Illustration? Animation? Copywriting? Strategi? Oavsett vad det är så försök hitta din nisch och se till att din portfolio kommunicerar detta. En del kanske inte tycker att det är så överdrivet viktigt att veta exakt vad man vill göra i framtiden när man skapar sin portfolio, att man hellre kan visa lite av varje. Jag skulle vilja säga att det är väldigt avgörande för hur slutresultatet blir och framförallt för hur du kommer uppfattas av en potentiell arbetsgivare/praktikplats.

2. Skolprojekt, sidoprojekt, riktiga projekt?

Just nu studerar jag ju Digital Media Creative på Hyper Island och i början fastnade jag snabbt i något läge där jag trodde att jag var tvungen att ha en viss typ av projekt i min portfolio för att leva upp till det som jag trodde efterfrågades överallt i vår bransch. Det resulterade i att jag fyllde min portfolio med enbart projekt ifrån skolan, trots att jag frilansat i nästan två år innan jag började studera igen och även har många personliga projekt som jag verkligen älskar.

Efter en mindre lyckad intervju-upplevelse med en byrå i San Francisco, där jag efteråt insåg att jag inte alls brann för majoriteten av de projekt som jag visade fram, så blev jag tvungen att tänka om. Visuell design, illustration och branding har alltid varit det jag brunnit för och på sistone har även animation och motion graphics tillkommit. Idag är det enbart det jag visar upp i min portfolio. Jag skulle vilja säga att det inte spelar så stor roll vad för typ av projekt man har i sin portfolio, om du gjort de i skolan eller som ett eget sidoprojekt, så länge det är starka projekt som du själv brinner för. Det kommer göra att du har mycket lättare för att presentera dig själv, ditt arbete och din potential.

3. Less is more

Det tog ett tag för mig att förstå vikten av det här begreppet när det kommer till att skapa en portfolio. När jag började på universitetet så hade jag istället inställningen att more is moreJag fyllde min Tumblr med allt jag gjorde. Verkligen. Missförstå mig inte, det är inte fel att visa allt man skapar för världen men om målet med din portfolio är att söka ett specifikt jobb eller praktik så sägs det vara en vinnande strategi att vara en aning selektiv i sitt urval av projekt. Speciellt när man kommer direkt ifrån skolan för att söka sitt första jobb eller praktik.

Till exempel, välj hellre ut 3-4 riktigt skarpa projekt som du verkligen är nöjd med än att visa allt du gjort under din studietid och/eller fritid. Detta gör att du kan välja ut en liten samling projekt som du verkligen är passionerad för, vilket kommer göra det så mycket lättare för dig att prata om dig själv och dina projekt när du väl kommer till intervju.

Det här är de tre punkterna som varit viktigast för mig genom åren när det kommer till min portfolio. Jag vet att det är en struggle för många att bygga upp en stark portfolio och kanske kan min korta reflektion här hjälpa någon där ute. Självklart är sådant här väldigt individuellt och det här är bara min syn på saken.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop