”Ikoniskt mer än traditionellt eller hippt”

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2016-09-27

 | 

PUBLICERAD 

2016-09-27
I veckan stod det klart att Spendrups lanserar en ny identitet. Den är resultatet av ungefär ett års arbete tillsammans med Neumeister. Vi ställde fem frågor om projektet till creative director Henrik Hallberg.

Hur såg briefen ut – vad var kunden ute efter?
– En identitet som speglar den framtagna varumärkesstrategin, som utvecklats av Seventy agency.

Var hittade ni inspiration?
– Vi ville skapa något som upplevdes ikoniskt mer än traditionellt eller hippt. Så mycket av inspirationen blev – ganska självklart – tidlös skandinavisk design. Det är en estetik som ett svenskt bryggeri med anor kan besitta med trovärdighet.

Hur skulle ni själva beskriva resultatet?
– Vi är nöjda med resultatet, men det viktigaste är att kunden och de anställda känner att de nu har en visuell identitet som stämmer överens med deras vision och ambition.

Vilka var de största utmaningarna?
– Att bibehålla styrkan från företagets erfarenhet och tradition samtidigt som den ska blicka framåt.

Vad har ni annars på gång på byrån?
– Vi jobbar intensivt med flera produktvarumärken från Spendrups samt flertal projekt för Arla och Cloetta.

Identiteten skrev vi först om här.

spendrups_1897