Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Illustrerad kalender med schyssta villkor

TEXT Lamin Kivelä

Delvis statligt finansierade Illustratörcentrum förmedlar kostnadsfritt uppdrag till kreatörer. Pen Store och deras väggkalender med 12 unika illustrationer kan visa att schyssta villkor för alla inblandade inte behöver vara svårt eller dyrt.

Annons

På Hornsgatan i Stockholm visar temperaturen 5 grader. Det än gråmulen eftermiddag i slutet av 2020 och vi står i hissen på väg upp till plan 9 i Stim-huset.

Vi ska träffa Nicole Rovan, uppdragsförmedlare och projektledare på Illustratörcentrum. De är tillsammans med till exempel Centrum för fotografi, Konstnärscentrum och Filmcentrum en av flera centrumbildningar i Sverige – en organisationsform inom kultursektorn som förmedlar uppdrag och jobbar för medlemmarnas intressen.

Varje illustration är unik och skapad för Pen Stores kalender 2021. Uppe till vänster; Manne Jalilian för juni, nere till vänster; Johan Lindstrom för juli och mockup av kalendern med omslag av Anna Pers Bräcke.
Varje illustration är unik och skapad för Pen Stores kalender 2021. Uppe till vänster; Manne Jalilian för juni, nere till vänster; Johan Lindstrom för juli och mockup av kalendern med omslag av Anna Pers Bräcke.

Hon berättar att arbetet med kalendern började i slutet av september 2020 med att Jacob Bergström, grundare av Pen Store ringde för att få hjälp att hitta 12 illustratörer och ta fram avtal. Plus bolla storlek på arvodet till illustratörerna.

Pen Store föreslog själva en storlek på arvode som Illustratörcentrum kunde säga ja till det direkt och alla fick samma summa – förutom illustratören Anna Pers Bräcke, som förutom sin månad även syns på omslaget.

– Då var den delen klar när de kontaktade illustratörerna, vilket jag tror var skönt för illustratörerna. Det är sällan någon kreatörs favoritsyssla att förhandla arvoden, men otroligt viktigt, säger Nicole Rovan.

Hon utgör en tredjedel av kansliet, som också består av verksamhetsledare Caroline Agné och Julia Björne, kommunikatör och projektledare.

Även med styrelsens handfull ledamöter inräknade blir det en slimmad organisation. Statliga Kulturrådet, Västra Götalandsregionen och Region Stockholm finansierar fömedlingsverksamheten.

När vi frågar ifall en kreatör måste ta bra betalt, kommer svaret direkt – det handlar om lojalitet i branschen. Och även om konsekvenser, som risk för prisdumpning.

– Börjar illustratörer där ute ta för lite betalt, påverkar det alla, förklarar Nicole Rovan.

Pen Store kalender 2021

Illustratörer

Jerker Eriksson (januari), Anna Pers Bräcke (omslag + februari), Ben Baker (mars), Ida Sundin Asp (april), Ishtar Bäcklund Dakhil (maj), Manne Jalilian (juni), Johan Lindström (juli), Hannah Arnesen (augusti), Henrik Franklin (september), Linnéa Teljas Puranen (oktober), Veronica Ballart Lilja (november) och Klara Bartilsson (december).

Tryck

Tryckeri: Göteborgstryckeriet
Papper: 240 gram Munken Polar

Som medlem syns du också. Dels på portfolio-plattformen, riktad mot uppdragsgivare och dels i den årliga katalogen ”Swedish Illustrators & Graphic Designers”, där omkring 200 medlemmar per år brukar medverka.

– Alla medlemmar representeras med en egen portfolio på vår sajt, där många beställare själva går in och söker. Där kan man söka på olika kategorier och hitta rätt kreatör för uppdraget, om det så är illustration, animation, serier eller grafisk design man är ute efter.

I jobbet med kalendern ville Pen Store få förslag på illustratörer.

– Vi måste få någon fingervisning och jag ber alltid, i de fall det går om en referensbild. För att se vilken formvärld de vill hitta, förklarar Nicole Rovan.

Sedan får uppdragsgivaren en länk till en egen sida på webben, med förslag från portfolio-plattformen och ibland några ”jokrar”, för att visa på fler alternativ.

Illustratörerna fick en månad i kalendern tilldelad, men annars fria händer.

Vi ringde senare upp Jacob Bergström på Pen Store för att höra med dem om varför de kontaktade Illustratörcentrum.

– Vi tycker det är viktigt att jobba lokalt och med schyssta ersättningar. Men det är alltid ett givande och tagande och vi ville också hitta en bra balans, där det blir en hållbar produkt för oss att ta fram.

Han berättar att kalendern kanske inte blev deras mest lönsamma produkt, men att ekonomin går ihop.

– Av styckkostnaden består ungefär hälften av arvoden till illustratörer och andra hälften av tryck och produktion. Ovanpå detta lägger vi vår marginal.

Snyggt jobbat tycker vi och snipp, snapp, snut så kom kalendern ut!

Artikeln uppdaterad 18 februari 2021.

Kansliet på Illustratörcentrum. Från vänster, uppdragsförmedlare Nicole Rovan, verksamhetsledare Caroline Agné och Julia Björne, kommunikatör. Foto: Ida Borg.
Kansliet på Illustratörcentrum. Från vänster, uppdragsförmedlare Nicole Rovan, verksamhetsledare Caroline Agné och Julia Björne, kommunikatör. Foto: Ida Borg.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]